Overheidssteun als pleister op ondernemerswonden

  • geschreven door
COLUMN Michaël Lentze,
Notaris en Registermediator,
Ellens & Lentze

De twee Haagse horecaondernemers die begin februari aan onze tafel zitten, zijn er na jaren vriendschappelijke samenwerking achter gekomen dat hun toekomstvisies te veel van elkaar verschillen om partners te kunnen blijven. Hoe meer restaurants ze openden, hoe groter de verschillen werden. Tijd dus om de banden tussen deze twee ondernemers te ontvlechten.

Vooral Hubert heeft genoeg van de zorgen over personeel en leveranciers en wil een ander leven. Hij wil met de winstuitkering en met de overnamesom een nieuwe start maken. 

Harry en Hubert kwamen op tijd bij ons voor mediation. Ze willen alles zorgvuldig afhandelen en iets van hun oorspronkelijke vriendschap behouden. Harry gunt Hubert de mogelijkheid eindelijk een eigen huis te kopen en zakelijk een nieuwe start te maken. Eind februari was alles netjes besproken. De concept-overeenkomst lag klaar voor ondertekening. En toen sloeg het coronavirus echt toe en werden alle horecabedrijven gesloten. 

De zaken liepen altijd lekker, maar nu zou de bv de uitkeringstoets waarschijnlijk niet meer goed doorstaan. Voordat de onderneming tot dividend uitkering overgaat wordt immers gekeken of de onderneming, na uitkering, nog aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen.  Er was veel onzekerheid. Hoe gaat de omzet zich ontwikkelen in deze tijd? Stel dat ze mensen zouden moeten ontslaan. Zouden ze huurschuld opbouwen of problemen krijgen met leveranciers? 

En zo zaten we in maart weer samen rond de mediation-tafel. In het belang van de ondernemingen, elkaar én het personeel is besloten de eerder gemaakte afspraken even te laten liggen. Deze vreemde COVID-realiteit is grootser dan hun persoonlijke wensen en geschillen. Harry en Hubert werken dus nog steeds samen, tot er meer duidelijkheid is over de toekomst van horecaondernemers, de overheidssteun en de ontwikkeling van het virus. Pas dan maken de zakenpartners nieuwe afspraken over hoe Hubert uit de zaak en in zijn nieuwe leven kan stappen.

Het is een mooi voorbeeld van hoe mediation het vertrouwen tussen partners kan versterken, maar de onzekerheid over de toekomst roept ook veel vragen op. Zowel bij hen als bij ons en misschien ook wel bij u.

Hulp met voorwaarden

De overheid doet veel om ondernemers te ondersteunen nu het coronavirus zoveel bedrijven letterlijk en figuurlijk stillegt. Regelingen rond omzetderving bijvoorbeeld worden versoepeld. Er zijn tegemoetkomingen om de loonkosten te kunnen blijven dragen en er komen nog meer maatregelen om ondernemers overeind te houden. En dat is prachtig. Toch wordt de publieke verontwaardiging steeds luider nu de overheid ook de KLM wil redden ondanks het feit dat er bonussen en dividend zijn uitgekeerd. Hoe werkt dat eigenlijk en heeft dat ook betrekking op de regelingen waar u nu gebruik van maakt?

Ons advies is alert te blijven – uiteraard. Zitten er aan de regelingen die op u van toepassing zijn bepaalde voorwaarden waar u aan moet voldoen? Misschien mag u onder zo’n regeling dit jaar geen bonussen uitkeren. Misschien kunt u de uitkeringstoets – die kijkt naar het verleden, maar invloed heeft op het door corona geïnfecteerde heden – nu niet meer positief doorstaan. 

Alle maatregelen zijn tijdelijke oplossingen. Pleisters die binnenkort weer van onze zakelijke verwondingen worden afgetrokken. Verdiep u dus goed in alle voorwaarden en vraag u af: is dit wel de juiste pleister voor mijn bedrijf?

Als notaris en registermediator kom ik veel verschillende mensen tegen. Verschillende mensen die vaak in eenzelfde situatie zitten. Uiteraard zijn de situaties die ik beschrijf geanonimiseerd en opgebouwd uit alle verschillende ontmoetingen. Maar ik hoop dat mensen zich herkennen in mijn verhalen en realiseren dat er ook voor hun situatie praktische oplossingen zijn.