11.3 C
Den Haag
vrijdag, april 26, 2024

Ondernemers, omarm technologie of ga met pensioen

Onze edities

Entrepreneur, spreker en auteur Christian Kromme ontdekte parallellen tussen de biologie en technologie en dat de toekomst van technologie dus voorspelbaar is. De vermenselijking van technologie is volgens hem de volgende evolutionaire sprong voorwaarts. En daar kunt u als ondernemer maar beter op zijn voorbereid.

Surfers & Zeetankers

Bedrijven als Uber en Airbnb hebben met elkaar gemeen dat zij beiden disruptieve innovatie hebben geïntroduceerd in de markten, de Taxi- en hotelbranche, waarin zij opereren. Door deze innovatieve bedrijfsvoering hebben zij de markten in korte tijd kunnen verstoren en er een zeer dominante positie ingenomen. Kromme noemt deze jonge bedrijven de surfers die balanceren op de golven der verandering. Ze zijn wendbaar en ervaren in het lezen van wind en getijden, waardoor ze razendsnel de juiste technologische golf kunnen pakken. Hun tegenhangers zijn de grote zeetankers, bedrijven die lang hebben kunnen vertrouwen op een bepaalde bedrijfsvoering, zonder al te veel innovatie. Maar op het kantelpunt in de technologische ontwikkeling waar wij als samenleving zijn aanbeland, kabbelen die schepen een beetje op zee en missen uiteindelijk de boot, terwijl de surfers van golf naar golf dansen.

Disruptieve innovatie raakt aan alle industrieën 

Net als in de biologie verloopt in technologie de evolutie niet lineair maar met sprongen. Simpel gezegd: als de producten of diensten die u als ondernemer aanbiedt te digitaliseren zijn maakt u grote kans slachtoffer te worden van de volgende (indirecte) disruptieve innovatie sprong. In China 3D print men al voor 1000 euro een compleet huis, Uber begint een logistiek bedrijf want heeft inmiddels de big data uit haar taxi business binnen, zelf rijdende auto’s veroorzaken 99 procent minder ongelukken. Er zullen dus een flink aantal aannemers, bezorgdiensten en autoschade-bedrijven verdwijnen de komende jaren.

Vermenselijk uw onderneming

Hoe blijft u als ondernemer de disruptieve innovatie golf voor? Volgens Kromme is de eerste stap om goed te kijken naar technologie die uw diensten en producten uit de markt kan drukken. De tweede stap is het besluit nemen of uw onderneming, door het omarmen of het bedenken van nieuwe technologie, kan innoveren en veranderen. En verandering gaat het beste als u uw onderneming vermenselijkt: door rekening te houden met het gedrag, de motivatie en de behoeften van uw klanten én personeel. Zo kopieert u de succesformule uit de evolutionaire biologie, waar ontspannen cellen open staan voor verandering, zich delen en informatie uitwisselen. Er zijn al bedrijven waar men dit met succes toepast, zoals Google, met zijn simpele zoekbalk en Apple dat producten aanbiedt die intuïtief te bedienen zijn door jong en oud.

Maar zet allereerst 9 maart in uw agenda, want dan verschijnt het boek Humanification van Christian Kromme, waarin hij zijn theorie en praktische oplossingen uiteenzet voor het succesvol leiden van uw onderneming in deze snel veranderende tijden.

Laatste nieuws

Lees ook..