Flexibiliteit staat bij KICK-ICT al dertig jaar hoog in het vaandel. En dat niet alleen. Het ICT-bedrijf in het Haagse Forepark, waar het sinds het millennium is gevestigd, staat wijd en zijd uiteraard bekend om zijn expertise, maar ook om de laagdrempeligheid. Niet zo vreemd dat een grote groep klanten KICK-ICT al sinds de oprichting in 1995 altijd trouw is gebleven. “Groot of klein, we maken voor iedereen tijd.”
De ondernemer die met al zijn wensen en vragen op ICT-gebied bij Betsy Dijkstra en Karel Dielen van KICK-ICT aanklopt, krijgt al snel het gevoel dat er serieus naar hem of haar wordt geluisterd. Geen vraag is te gek, geen wens te absurd.
“We nemen voor iedereen ruim de tijd en laten de ondernemer, of wie dan ook aan de andere kant van de tafel zit, altijd rustig zijn verhaal doen. Ongeacht wie het is. Een klant die wellicht voor een paar ton of meer zaken wil doen, of de startende zzp’er, die met zijn laptop overal wil werken en inloggen. Door goed te luisteren, stel je ook de juiste vragen. Dat zorgt voor vertrouwen. Want om al na twee minuten en ook nog eens in jargontaal de andere kant van de tafel te laten weten dat jij allang weet wat goed voor hem of haar is, dan verzeker ik je, die mogelijke klant gaat niet voor jou kiezen.” Aan het woord is Karel Dielen, directeur-eigenaar van KICK-ICT, dit jaar alweer drie decennia een toonaangevend ICT-bedrijf, dat zijn deuren voor iedereen wagenwijd heeft openstaan.
Sneltreinvaart
Voordat KICK-ICT in het millenniumjaar de huidige vestiging in het Forepark betrekt, heeft het bedrijf op zijn zachtst gezegd al meer dan vijf bewogen beginjaren achter de rug. Want na een onverwachte wending in 1994, de sluiting van een werkgever en een tijdelijk onderkomen bij een landelijke IT-dienstverlener, trekken nauwelijks een jaar later Dielen en Dijkstra weer de stoute schoenen aan. Op een klein kantoortje, ergens tweehoog achter in Leiden aan de A4, begint het duo als zelfstandig ondernemer in de ICT.
Dielen over die beginfase: “Een lege ruimte, wat faxen, een whiteboard en een telefoon, daar moesten we het mee doen. Toch nog redelijk snel zijn we gestart met het leveren van hardware, eerst nog zonder handjes en vervolgens her en der wat implementatietrajecten. We hebben het dan nog over de oude, vertrouwde DOS-omgeving. Daarna volgden in rap tempo de eerste Window- en clientserverversies met zowel applicatiebeheer als -onderhoud. Het ging allemaal in een sneltreinvaart.”
De ICT-wereld, daarin voelt Dielen zich niet alleen als een vis in het water. Hij stopt er samen met echtgenote Betsy inmiddels dertig jaar heel zijn ziel en zaligheid in. Maar aan de andere kant blijkt Dielen, ook al kan hij vol vuur en passie over ‘zijn kindje’ ICT in al zijn hoedanigheid urenlang praten, er schuilt in hem vooral de ondernemer, die inmiddels precies weet hoe de hazen in die vaak onvoorspelbare, maar ook keiharde zakenwereld van techniek, maar ook waar overnames schering en inslag zijn, lopen. Of zoals hij het enigszins grijzend omschrijft: “Dat zakelijk instinct moet je wel hebben, anders houd je het net als wij geen dertig jaar vol.” En daar lijkt geen speld tussen te krijgen.
Betrouwbare partner
De glimlach om de mond van Dijkstra spreek boekdelen als die Leidse periode ter sprake komt. Zij: “De onderneming waar we in 1994 voor werkten, was een groot landelijk ICT-bedrijf in Rotterdam. Echt naar ons zin hadden we het daar niet. Onder voorwaarden dat we niet binnen een straal van zoveel kilometer in dezelfde branche voor onszelf mochten beginnen, het zogenaamde concurrentiebeding, kwamen we in Leiden terecht. Als ik aan die tijd terugdenk, hoe we eigenlijk met relatief weinig middelen, met name financieel, binnen geen tijd een goed lopende onderneming uit de grond hebben gestampt, dan heb ik daar dertig jaar later nog altijd een goed gevoel over. En niet in de laatste plaats met dank aan de klanten, die altijd in ons zijn blijven geloven.” En vervolgens: “Trouwens, de naam ‘KICK’ is destijds bedacht door mijn schoonmoeder. Het was aanvankelijk ‘KIK’, dat staat voor ‘Klant Is Koning’. Maar het communicatiebureau vond de naam ‘sterker tot uiting komen met een ‘C’ van computer ertussen.”
Dielen: “We hebben wat je noemt met onze beide poten in de klei gestaan, als ik het minder diplomatisch mag uitdrukken. Pas dan weet je wat er leeft en speelt bij je klanten en maakt jou als KICK-ICT al snel een betrouwbare partner. Laagdrempelig en flexibiliteit zijn bij ons geen loze kreten. We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.”
Anno 2025 en dertig jaar verder staan de zaken bij KICK-ICT, waar inmiddels twintig medewerkers emplooi vinden, er vergeleken bij de medio jaren negentig niet alleen anders, maar vooral een stuk rooskleuriger voor. Op alle fronten. Dielen: “De kracht van de organisatie ligt nog steeds in het opbouwen van een jarenlange relatie, die vaak begint met het leveren van een paar kabels. En van lieverlee wordt uitgebouwd tot het implementeren van grote systemen.”
De vraag wat hij over de voorbije dertig jaar heeft geleerd, lijkt Dielen enigszins te overvallen. Na een korte overpeinzing zegt hij: “Met de kennis van nu zijn er zeker leermomenten geweest, zoals de aanpak van een overname die we hebben gedaan. Jammer aan de ene kant, maar heeft het ons ook geholpen om verder te groeien in waar we nu staan.”
Tekst; André Buurman