Voor DUURZAME MOBILITEIT te gast bij BP KERKHOF

  • geschreven door

We zijn te gast bij het eerste pompstation van Nederland waar waterstof getankt kan worden. Het bedrijf van gastheer Jan Paul Kerkhof is opgericht door grootvader Kerkhof in 1928 en in 2021 gevestigd aan de Binckhorstlaan 100. Ook aangeschoven zijn Marnix Guijs (van Toyota Louwman van de Toyota Mirai op waterstof) en Steven Tent (van de Van der Linden Groep en de Hyundai Nexo die rijdt op waterstof). 

De energietransitie is een belangrijk thema van nu. De overgang van fossiele brandstoffen als gas, aardolie en steenkool naar groene energie (opgewekt met behulp van zon, biomassa en water) is nu aan de gang. Jan Paul Kerkhof is de derde generatie van het familiebedrijf. ‘In 1966 verhuisde het bedrijf naar de Binckhorst en je kan zeggen dat er toen ook een energietransitie gaande was om de huishoudens aan te sluiten op aardgas. Kerkhof verkocht toentertijd stookolie, kolen, huishoudolie en brandhout. Nu zorg ik dat we vooroplopen met de transitie naar duurzame mobiliteit: BP Kerkhof was in 2019 het eerste tankstation waar waterstof getankt kan worden.’

BRANDSTOFCELAUTO’S

Op dit moment zijn er welgeteld 2 personenauto’s die op waterstof rijden: de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Ze luiden een nieuw tijdperk in.  In de brandstofcel in de auto’s wordt elektriciteit opgewekt die zorgt voor de aandrijving van de elektromotor. Enkel en alleen  water verlaat de uitlaat van de auto. In Nederland rijden nu een kleine 300 auto’s op waterstof rond en in Haaglanden ruim 50 taxi’s. En vergis je niet, de actieradius van deze auto’s ligt tussen 500 en 600 kilometer. Er zijn op dit moment 7 tankstations voor waterstof in Nederland, waarvan BP Kerkhof er dus een is.

VOORLOPERS MIRAI EN NEXO

Marnix Guijs: ‘De Mirai op waterstof is een stap richting 2050 waarop de autofabrikant Toyota klimaatneutraal wil zijn in alle aspecten van het bedrijf. Het heeft wat dat betreft een goede reputatie: de Toyota Prius was eind vorige eeuw de eerste hybride auto.’  Steven Tent: ‘Tien jaar geleden zat je in de eerste volledig elektrische auto en nu is dat absoluut de toekomst. Toen was het pionieren en dat is het feitelijk nog steeds. Het is een antwoord op de vraag uit de markt naar duurzame mobiliteit.’ Toyota toont zich een duurzaam automerk en met de Nexo is Hyundai dat ook, hoewel het merk het minder uitdraagt. Jan Paul voegt toe duurzaamheid van een merk goed is voor het imago: ‘Niet alleen van de automerken zelf, maar zeker ook van de bedrijven die kiezen voor auto’s op waterstof als bedrijfsauto’s.’

EARLY ADOPTERS

Marnix en Steven praten veel met mensen die de showroom bezoeken, daarbij hebben ze zich moeten verdiepen en specialiseren in brandstofcelauto’s. En het elektrisch rijden in het algemeen is nog geen gemeengoed. Steven: ‘Soms vraag ik wel eens: Hebben jullie wel eens gedacht aan elektrisch rijden? Gewoon omdat sommige mensen er feitelijk weinig van weten of vooroordelen hebben.’ De wil is er zeker bij mensen, merken ze. En als je nu in een waterstofauto rijdt, ben je exclusiever dan wanneer je een Ferrari voor de deur hebt staan.

OP WEG NAAR DUURZAME MOBILITEIT

Jan Paul, Marnix en Steven zijn alle drie sterke voorstanders van alternatieve brandstoffen, zoals biobrandstof (duurzaam geproduceerd aardgas, bijvoorbeeld uit GFT afval), groen gas en waterstof. Bij BP Kerkhof kunnen de klanten supersnel stroom laden bij de 350 kW afkomstig van de 350 zonnepanelen op het dak van het station (ook wanneer de zon niet schijnt uiteraard), Groengas (Bio CNG) tanken en er zijn twee pompen voor groene waterstof. De bevoorrading van de waterstof wordt nu nog gedaan met tankauto’s uit Antwerpen. ‘Ik ben vast van plan om op termijn hier ter plekke zelf waterstof te produceren. Hiervoor heb ik een electrolyser nodig, die heeft ongeveer het formaat van een zeecontainer, dus past gemakkelijk op het terrein van het bedrijf.’ Het staat buiten kijf dat BP Kerkhof baanbrekend is voor duurzame mobiliteit. 

ELEKTRISCH EN WATERSTOF

Voor de volledigheid legt Jan Paul uit wat het verschil is tussen een elektrische auto en een waterstofauto: ‘In een elektrische auto zit een batterij die de elektromotor voedt. De batterij wordt opgeladen met stroom van het elektriciteitsnet. In een waterstof auto zit een tank met waterstof, die in een brandstofcel wordt omgezet in elektriciteit. Dus beide soorten auto’s worden elektrisch aangedreven. En krijgen stroom terug wanneer de bestuurder remt. Waterstofauto’s zijn heel geschikt voor mensen die veel rijden, zoals de dieselrijder van nu. ‘Gewoon’ elektrisch is perfect voor degene die wat minder kilometers maken.’

EEN MOOIE TOEKOMST

Jan Paul, Marnix en Steven zijn zeer eensgezind wanneer het gaat over veiligheid van waterstof auto’s. Waterstof is weliswaar een gas en brandbaar, leggen ze uit, maar het is een zeer licht gas dat snel stijgt. LPG is in ieder geval veel gevaarlijker. En een waterstofauto is ook veiliger dan een benzineauto. Jan Paul rijdt op waterstof en vertelt dat het opvalt dat iedereen er positief op reageert. Steven Tent beaamt dat: ‘De wil is er absoluut. Er wordt veel over gepraat en minimaal vijftig taxi’s rijden in Haaglanden op waterstof. De actieradius ligt tussen 500 en 600 kilometer. Het heeft de toekomst.’ En tenslotte een veelzeggend argument waar iedereen warm voor loopt van Marnix Guijs: ‘Ik wil een mooie toekomst voor mijn kleinkinderen.’