12.3 C
Den Haag
vrijdag, mei 3, 2024

Social Selling is hot

Onze edities

Betsy Dijkstra Markting Sales Director Kick ICT

BSH1-pag14-Kick Img2285ietslichter

Kent u de social selling index op LinkedIn? Wist u dat deze gratis te gebruiken is? Social selling vervangt niet het ouderwetse face-to-face verkopen, het versterkt ze. 

Wat is ‘social selling’ nu precies? Social selling zijn alle activiteiten die je kunt ondernemen op sociale media om een tweerichtingscommunicatie te creëren met bestaande of potentiële klanten. Alle social media kun je hier voor inzetten maar LinkedIn is het meest effectief als we het bij B2B houden.

Stap 1: maak je profiel social selling proof, zodat potentiële connecties geïnteresseerd raken en een duidelijk beeld hebben op welke diensten jouw bedrijf zich richt. Zet es een commerciële boodschap in de headline onder je naam. In één oogopslag maak je je bedrijf en je diensten kenbaar. En zorg voor een representatieve foto!

Stap 2: reageer op de hints die je krijgt op LinkedIn om relaties  te feliciteren met hun verjaardag, hun werkjubileum of nieuwe baan. Doe dat dan niet door de standaard tekst te laten staan maar neem de tijd om een persoonlijke boodschap te schrijven.

Vervolgens groeit social selling, net als het vinden van klanten en het voeren van een goed verkoopgesprek. Het vereist dat je dagelijks actief bent op verschillende social media. Plaats berichten of foto’s gerelateerd aan jouw product of dienst. Kijk wie deze berichten of foto’s leest, liket  of deelt. Door gericht te zoeken op woorden kun je (verkoop) kansen in kaart brengen. Benader een doelgroep of prospects in persoonlijke berichten als je kansen ziet en alleen als het waarde toevoegt.

Als je heel brutaal bent, doe dan eens een offerte via een private message of maak een afspraak om elkaar persoonlijk te spreken. Vervolgens hevel je de mensen uit je social networks over naar de real world.

Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Je weet nu al meer over de prospect dan je via cold calling zou hebben geweten. Er is altijd een gezamenlijk point of interest te vinden als gespreksonderwerp.

Doe dus nu een nul meting op je social selling index, volg de stappen en doe de meting nogmaals….je zult verbaasd staan!

Laatste nieuws

Lees ook..