12.8 C
Den Haag
zaterdag, april 27, 2024

Bloed, zweet en tranen: Edgar Wurfbain

Onze edities

Tekst: Philip Fokker

Na een aantal jaar voor de camera te hebben gestaan in onder meer Goudkust, GTST en speelfilms als Het glinsterend pantser en Volle maan, besloot Edgar Wurfbain dat het tijd was om zijn andere passie te volgen: ondernemen in de wereld van beeld en geluid, áchter de camera dus.

Eerste klus

Eind jaren negentig kreeg Wurfbain zijn eerste acteerklus: een rol in een tv reclame van McDonalds. Van het verdiende geld kocht hij een camera, want op de set van het spotje was hij inmiddels aangestoken door het ‘filmvirus’: dit was de wereld waarin hij graag wilde werken als hij later groot was, dat wist hij zeker. Voor de in Leidschendam geboren ondernemer was het toen al de vraag of zijn toekomst vóór of achter de camera zou liggen. Op theaterschool Rabarber – en in de vele toneelvoorstellingen waarin hij tijdens zijn schooltijd acteerde – belandde hij toch op de eerste plaats in de spotlights. Later, na een klein rolletje in Onderweg naar Morgen, kreeg hij een rol in de serie Goudkust, bij het toen piepjonge SBS6.

Van TV naar het witte doek

Na drie jaar Goudkust kwam de overstap naar het witte doek en toen Wurfbain vond dat hij meer de theorie wilde leren, vertrok hij voor drie maanden naar de bakermat van de film: Los Angeles, om daar de workshop Hollywood Acting te volgen. Bij terugkeer in ons koude kikkerlandje volgden nog een aantal rollen in onder andere GTST, Costa en verschillende speelfilms maar besloot Wurfbain ook een eigen productiebedrijf op te richten: Starsound Productions, dat nu alweer 15 jaar flink aan de weg timmert vanuit de Haagse regio.

Omringd door zijn klanten

Met een geolied team van zeven medewerkers is hij kortgeleden in een nieuw kantoorpand aan de Koninginnegracht neergestreken. Bij Starsound Productions is men gespecialiseerd in de verzorging van beeld en geluid voor onder meer radio & tv commercials, corporate stories en congres registraties. En daar, met uitzicht op de Malietoren en het Provinciehuis, zit Wurfbain naar zijn gevoel precies op de juiste plek, want op steenworp afstand van zijn belangrijkste klanten: T-Mobile, de Staten Generaal, Aegon, verschillende ministeries en Shell.

Stichtingen

Naast klanten uit de zakelijke en publieke sector maken ook veel stichtingen gebruik van zijn diensten. Zo werkt Wurfbain al jaren met veel plezier samen met onder meer de Missing Chapter Foundation van prinses Laurentien. En daar raken wij meteen aan een belangrijk aspect van de werkzaamheden van Starsound Productions; want er moeten weliswaar centjes worden verdiend maar dan wél graag met een flinke dosis plezier! Als voorbeeld geeft Wurfbain een kinderprogramma dat hij met zijn team maakte en dat inmiddels in 58 landen wordt uitgezonden. Natuurlijk is dat een fantastische mijlpaal, met drie miljoen kijkers op zijn Youtubekanaal. Maar een e-mail van een onbekende die vertelt dat hij zó geroerd was door een filmpje van zijn hand dat hij besloot om donor te worden, dat is toch het allermooiste compliment. En dat geldt voor alle Starsound Productions medewerkers: op ieder vlak proberen te excelleren en de klant ontzorgen. Daar oogst je ongevraagde waardering mee heeft Wurfbain gemerkt en op zo’n moment loopt iedereen op kantoor met een ‘big smile’ op hun gezicht.

Laatste nieuws

Lees ook..