5.5 C
Den Haag
vrijdag, april 26, 2024

25 jaar DGA Financieel Adviseurs

Onze edities

gewoon lekker jezelf blijven

DGA Financieel Adviseurs doet het. Altijd jarenlang jezelf blijven. Waar veel bedrijven ver boven het plafond willen groeien, andere aandeelhouders krijgen, een ander management het roer laten overnemen of hun hele persoonsbestand verversen, heeft het financieel advieskantoor niet die ambities en vindt ze het fijn zoals het is. Dat is een verfrissend geluid. Het bedrijf is er inmiddels 25 jaar oud mee geworden en een begrip voor veel Haagse ondernemers die op zoek zijn naar een rots in de branding als het gaat om hypotheken, risico-inventarisaties, verzekeringen en pensioenen. 

Het is 1997 als de jonge, Haagse ondernemer Jeroen van Lunen samen met een compagnon de Scheveningse Kraneburgweg oploopt en het statige hoekpand ziet waar hun dromen werkelijkheid kunnen worden. Veel te groot voor toen, maar perfect voor nu. Het gat waar ze inspringen, is de grote behoefte van de ondernemers van de Haaglanden om alle financiële zaken te regelen. DGA is er nooit meer weggegaan en dat zorgt ervoor dat iedereen in de wijde omtrek de weg naar het kantoor toe weet te vinden. Een begrip dus. Vandaag is een snikhete dag, maar binnen is het gelukkig koel. Aan de muur pronkt een wedstrijdshirt ingelijst aan de muur. Het water staat al snel op tafel. 

Ondernemen is topsport

Komt op financiën van een bedrijf aan, dan is Van Lunen is een ervaringsdeskundige. Hij is nu al die jaren later alleen eigenaar van DGA en voelt bij iedereen aan de pols. ‘Omdat ik heel veel met ondernemers praat en heel veel dingen doe, zie je mensen dingen goed doen en mensen dingen niet zo goed doen. Ik heb zelf fouten mogen maken en kunnen ontdekken hoe iets beter kan. Ik zie daarom ook snel wat ondernemers anders kunnen doen. En dan vraag ik ook altijd, heb je daar wel eens aan gedacht?’

Ondernemen is net als topsport. Maar waar topsporters een coach hebben om tegenaan te leunen, valt Van Lunen op dat veel ondernemers helemaal geen coach hebben. Veel moeten ze zelf ontdekken en dat is zonde. ‘DGA staat voor Directeur Groot Aandeelhouders en die naam zegt het allemaal,’ vertelt Van Lunen. De kracht van DGA, zit hem in de niche. Een ondernemer kan als een berg tegen het regelen van een hypotheek of andere vorm van financiering aankijken. Veel papierwerk, geen vast contract, veel risico’s of andere hobbels. DGA kan dit gevoel proberen weg te nemen. ‘Het inkomen van de ondernemer wordt getoetst op basis van het bestendig inkomen, wat je aantoont met jaarcijfers. Maar het verhaal van de ondernemer is ook belangrijk. Ik vraag altijd om even op een blaadje te schrijven wat je doet, wat voor klanten je hebt, hoe je aan de klanten komt en hoe je die bestendigheid aantoont. Banken zijn welwillend, maar banken moeten wel aan de overheidsregels voldoen.’ 

DGA is dus een echte ondernemerscoach. Maar in een wereld van coaches, waarom moet een ondernemer voor DGA kiezen? Van Lunen steekt graag van wal. ‘Elke ondernemer heeft passie voor waar die mee bezig is. Wat voor bedrijf je ook hebt, onderaan de streep heeft iedereen dezelfde problemen. Bezig zijn met die oplossing is onze tak van sport.’ 

De prachtige verhalen van klanten

Die tak van sport levert vaak prachtige en eerlijke verhalen op van ondernemers die dubben met kwesties als arbeidsongeschiktheid, scheiden, pensioenen, overlijdens in de familie, alles komt op tafel. ‘Een hypotheek afsluiten doe je niet zomaar, dus je krijgt daar diepe en oprechte gesprekken mee. Bij DGA is tijd voor elkaar heel erg belangrijk. Gaan we uiteindelijk de samenwerking met een ondernemer aan, dan bellen we elk jaar even op of komen langs om te kijken of alles nog goed zit. Risico’s veranderen, bedrijven veranderen en mensen veranderen.’ Dat ondernemen tijd kost, is een regel bij DGA die bijna in de muur gekerfd staat. ‘Wij zijn de risicomanager van je bedrijf. Samen nemen we je hele bedrijf door. Sommige risico’s kun je zelf lopen, sommige kun je beter verzekeren. Denk aan arbeidsongeschiktheid, ziekteverzuim of aansprakelijkheid. Dat is heel breed.’

Ondernemers die bij DGA aankloppen voor financiering zoals een hypotheek doen dat niet alleen om huizen, maar vooral ook om bedrijfspanden te kopen zodat daar een stuk pensioen in wordt gestald. Maar met kopen komen veel afspraken en regels kijken en in dat woud wil je niet verdwalen. Van Lunen kent de weg. 

Het pand is de jas

Het in 1914 gebouwde pand staat op een toplocatie, midden in het kloppende hart van Den Haag en Scheveningen en dus dicht bij het vuur. Soms wordt er wel eens een eindje gereden naar een klant maar dat is eerder uitzondering dan regel. De meeste klanten bevinden zich op een kwartier rijden van kantoor. Dat betekent ook, geeft Van Lunen toe, dat je niet altijd maar verder kunt groeien als je dat lokale ambieert. De capaciteit van het pand kent natuurlijk een maximum en dat is een mooie grens voor hoe groot Van Lunen DGA zou willen laten zijn. Heel Nederland adviseren hoeft voor hem niet, oppert hij stellig. Waar vroeger alleen de benedenverdieping werd gebruikt, is DGA uiteindelijk ook de bovenverdiepingen gaan bezetten. Een gezellige kantine met een tafelvoetbaltafel en hoge plafonds maken het een heerlijke plek om te werken en als adviseur je expertise te delen. De lichte en ruime werkplekken zorgen er ook voor dat je als bezoeker je direct aangenaam voelt. Als je even op de ander moet wachten, dan kun je rustig zitten zonder storende geluiden. 

Hoe kijkt DGA dan tegen de toekomst aan nu de maximale grootte is bereikt? ‘Blijven doen waar je goed in bent. Wij zeggen altijd, het is alles of niets, van A tot Z. Alles geeft de klant uit handen zodat niemand met vingers naar elkaar wijst. Ik weet niet alles, dus we hebben specialisten uit alle windstreken in dienst. Hebben we de kennis niet, dan maken we gebruik van ons brede netwerk. Die kennis en contacten houden we optimaal.’ 

Persoonlijk contact blijft

Het pand mag dan misschien niet groter worden, groeien doet DGA wel als het aankomt op bijvoorbeeld portefeuilles en klanten. Onlangs nam het advieskantoor een aardige portefeuille van een ander bedrijf over. ‘Wij kopen het over, integreren het in het bedrijf en zoeken direct contact met de klanten. Aandacht dus.’ 

Van Lunen merkt dat ondernemers het heel erg fijn vinden dat je gewoon bij DGA kunt binnenlopen in het tijdperk van digitalisering. Wij kiezen dan ook alleen partners in ons netwerk waar de klant gewoon aan tafel kan zitten. Als die klant te groot wordt dan houdt het voor ons op. Want de diepe gesprekken en echt samen tot een advies komen is nou juist het leuke van mijn werk dus dat blijft.’ Over 25 jaar ziet de wereld er ongetwijfeld heel anders uit maar welke financiële uitdagingen er dan mogen zijn, DGA staat te trappelen om ondernemers te blijven ontzorgen.

https://www.dga.nl/Den-Haag

Vorig artikel
Volgend artikel

Laatste nieuws

Lees ook..