13.4 C
Den Haag
donderdag, mei 2, 2024

Van killing naar kans, Kerkhof met groengas de toekomst in

Onze edities

Tekst: Evelyne Lammerding Fotografie: Bas Kijzers

Jan Paul Kerkhof (50) bedenkt zo’n twee jaar geleden dat hij groengas wil aanbieden. Milieuwethouder Tom de Bruijn opent op Goede Vrijdag, 25 maart, de groengaspomp bij zijn Shell-tankstation aan de Binckhorstlaan. Wie hier tankt, levert een bijdrage aan de vermindering van C02-uitstoot.

Benzine, diesel, aardgas, Kerkhof biedt alle brandstoffen aan. Op het terrein staat een Britse auto aan het elektrische oplaadpunt. Als de bestuurder straks instapt, ziet hij Kerkhofs nieuwste aanwinst: de pomp voor groengas. Dit is het nieuwe alternatief dat de ondernemer milieubewuste rijders aanbiedt. “Ik vind het belangrijk automobilisten verschillende alternatieven te geven om duurzaam te rijden.’’

Groengas als mooi – want duurzaam – product voor de toekomst dat ook een steentje bijdraagt aan de continuïteit van het bedrijf. Ironisch genoeg is gas het product dat het familiebedrijf in de jaren ’60 bijna de kop kost. “Wij zijn in 1966 als kolenbedrijf aan de Binckhorstlaan gekomen. Huishoudens gingen juist over op het gebruik van aardgas.’’ Kerkhof lacht en laat op zijn kantoor met zicht op de wasstraat, een historisch fotoalbum zien. Een foto uit de jaren ‘30 waarop paard en kolenwagen zijn te zien is een blikvanger, een foto uit 1966 waarop Kerkhof nog maar een baby is geeft de sprong in de tijd weer. “Mijn opa begon het bedrijf in 1928. Een kolenbedrijf aan de Slachthuiskade, vlak langs het water waarover de kolen werden aangevoerd. Na de verhuizing naar de Binckhorstlaan kwamen de kolen over het spoor,’’ wijst hij op een foto. Waar het spoor vroeger liep, staan nu stofzuigerplaatsen, vlakbij de wasstraat waar auto’s constant af- en aanrijden.

Kerkhof groeit op in het bedrijf en zwaait sinds een jaar of 20 zelf de scepter. Groengas is bij zijn aantreden als eigenaar niet aan de orde. Tijden veranderen. De Co2-uitstoot moet drastisch omlaag. Dat is besloten in het SER- energieakkoord van 2013. Ten opzichte van 1990 moet er in 2050 tenminste 60 procent minder uitstoot zijn. Het eindresultaat moet in stappen worden bereikt. De provincie Zuid-Holland tekent in december 2015 voor een vermindering van Co2-uitstoot van 20 procent in 2020. Kerkhof doet zijn best een deel van dat percentage te leveren. Dat doet hij onder meer door het aanbieden van groengas, een elektrisch oplaadpunt en het planten van vijfduizend bomen bij Bentwoud. “Zo halen we de reeds aanwezige Co2 uit de atmosfeer.’’

Groengas komt uit gft-afval en het riool. Of zoals Joyce van Os de Man, accountmanager van OrangeGas zegt: “Uit mest, slib en afval.’’ Van Os de Man, gekleed in vrolijke oranje blazer, schuift aan om haar zegje te doen over OrangeGas. “Twee zwagers hadden in 2008 het idee om groengas op de Nederlandse markt te brengen. Duitsland kende het al. Het eerste vulpunt was er in 2009, in Steenwijk. Nu zijn er 65 openbare tankstations,’’ zegt zij. “We kijken ook naar andere groene energie zoals waterstof en lbg, liquidfied biogas.’’ In Den Haag levert OrangeGas groengas op twee locaties, waarvan het familiebedrijf van Kerkhof aan de Binckhorstlaan er een is. Het Haagse groengas wordt vanuit bijvoorbeeld de gigantische waterzuiveringsinstallatie in de Harnaschpolder het netwerk ingepompt. Het gas wordt gecomprimeerd tot het geschikt is om te tanken.

Gunstig

Er is al een ruime keuze in auto’s en bestelbussen die met Groengas-installatie worden geleverd. Volgens Kerkhof en Van Os de Man komen er nog steeds meer auto’s op de markt die op groengas kunnen rijden. “Zelf rijd ik een Volkswagen Up! met een kleine 11,2 kilo-tank,’’ zegt Van Os de Man. Gas wordt per kilo afgerekend. “Daarmee kan ik 280 kilometer rijden, zeg ik uit praktijkervaring. Maar er zijn ook grotere auto’s, zoals de Audi A3 g-tron die meer kunnen tanken en wel 400 kilometer kunnen rijden.’’ De accountmanager van OrangeGas legt uit dat er ook een combinatie mogelijk is diesel en groengas. “Voor wie zware lading heeft en lange afstanden moet rijden, dus veel trekkracht nodig heeft, biedt deze combinatie een uitkomst.’’

Groengas is gunstiger voor de portemonnee dan diesel als er 15.000 of meer op de kilometerteller staat, zegt Kerkhof. “Dat is ook afhankelijk van de auto, maar een Volkswagen Golf bijvoorbeeld rijdt goedkoper op groengas. Bedrijven zullen nu nog uit gewoonte voor een diesel kiezen, maar rijden op groengas is niet duurder, wel duurzamer.’’

Kerkhof verwacht een stijging van de verkoop van groengas in de toekomst. “Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat de fiscale randvoorwaarden zijn. Als er 0 of 7 procent bijtelling komt, dan zullen de auto’s niet zijn aan te slepen. Nu stuurt de overheid aan op een beheerste groei.’’

Volgens Van Os de Man staat de bijtelling op 21 procent voor auto’s die op groengas rijden. “Ik zou het niet erg vinden als de bijtelling 7 procent wordt,’’ zegt Kerkhof. Naast groengas kunnen automobilisten bij hem sinds een half jaartje ook gtl tanken. “Bij de oliewinning in het Midden- Oosten werd gas afgefakkeld. Dat afgefakkelde gas wordt nu vloeibaar gemaakt en verscheept naar het Westen. Het is geur- en kleurloos en biologisch afbreekbaar. Je rijdt een stuk schoner, want de uitstoot is minder.’’ Kerkhof is benieuwd naar waar de transitie gaat eindigen. “Rijden we straks allemaal op waterstof?’’

De benzineverkoop zal volgens hem verder afnemen, het aantal tankstations blijft stabiel en dat betekent minder omzet en minder marge voor de ondernemers. “Op een gegeven moment zullen er bedrijven afvallen, maar ik wil de laatste zijn die overblijft.’’

Groengastankers mogen van Jan Paul Kerkhof de eerste twee maanden na de opening gratis de wasstraat in.

Laatste nieuws

Lees ook..