TwitterFacebook

Business Haaglanden TV

MCR Reclamebureau: Constant verrassend en verrassend constant

Al drie jaar op rij staat MCR Reclamebureau in de top 10 van de FONK50 Beste Bureaus van Nederland. Hoogste tijd dus om eens te gaan praten met oprichter en Managing Director Roger de Kok, over zijn campagnes en de laatste trends op reclame gebied.

Relatiegericht reclamebureau

Roger ontvangt ons in het statige pand aan het Anna Paulownaplein, waar MCR Reclamebureau is gevestigd. Statig van buiten maar met een strak en functioneel interieur, met hier en daar een attribuut dat de zintuigen prikkelt: een R2D2 poppetje, een Dart Vader masker en een E.T. model, in het kozijn achter de werkplek van de Art Director bij­voorbeeld. In de erker van de vergaderzaal op de eerste etage, die uitzicht biedt over het plein, verhaalt de Kok over de historie van zijn bedrijf: “In 1999 ben ik, als rasechte Hagenaar, in mijn eentje begonnen met MCR. Inmiddels werk ik dagelijks met een mooi hecht team van tien creatievelingen die elkaar goed aanvullen.” Een relatiegericht re­clamebureau, noemt de Kok MCR, want hij werkt het liefst samen met ondernemers die voor de langere termijn een relatie willen aangaan: “In mijn visie moet een reclamebureau geen kostenpost zijn voor een ondernemer, maar juist meer geld verdienen voor zijn bedrijf. Door lange samenwerkingen aan te gaan, leer je elkaar steeds beter kennen en werk je samen aan een merk dat met de jaren sterker en sterker wordt.”

Campagnes in de regio

De afgelopen jaren ontwikkelde MCR campagnes voor vele klanten in de regio. Als voorbeelden noemt hij de Mondriaan tentoonstelling in Het Gemeentemuseum in 2017 en verschillende campagnes voor de Gemeente Den Haag, zoals Den Haag Doet, waar ze nog steeds ontzettend trots op zijn. En er staan weer een paar mooie Haagse projecten op stapel, vertelt De Kok enthousiast: “Sinds drie jaar werken wij voor Gamestate, een game center waar arcadespellen gespeeld kunnen worden. In oktober zal, na Kerkrade, Rotterdam en Utrecht, de Haagse vestiging openen aan de Grote Markt, in het pand waar voorheen Bart Smit gevestigd was. De samenwerking met Gamestate is begonnen na een pitch voor een openingscampagne en uitgegroeid tot een intensieve samenwerking. En ook voor de Mercedes-Benz Flagshipstore, die binnenkort aan het Haagse Forepark zal verrijzen, bedachten wij de gehele campagne in nauwe samenwerking met de klant.”

Tips voor ondernemers

Hoe ziet een echte merkenbouwer, zoals hij zichzelf omschrijft, het medialandschap van tegenwoordig? De Kok: “We leven in een tijdperk waarin technologie erg belangrijk is en waarbij nieuwe innovaties ons om de oren slaan. Ook in ons vakgebied heb je hiermee te maken, denk aan communicatietoepassingen als Virtual Reality of Augmented Reality. En ook deze ‘nieuwe’ vormen van communicatie blijven vragen om gedegen denkwerk. Stel jezelf als ondernemer daarom altijd de volgende vragen voordat je een reclamebureau benadert: Wat maakt jouw merk zo uniek en dus speciaal? Wat zijn jouw krachten? En waarin onderscheid je jezelf dus ten opzichte van je concurrenten? Heb je dit helder. Dan gaan wij bij MCR Reclamebureau onze uiterste best doen om jouw visie in een zo goed mogelijke vorm te gieten, om zo verder te bouwen aan het merk.”