TwitterFacebook

Haal het beste uit je mensen in 2018

TEKST: PHILIP FOKKER FOTOGRAFIE: SHUTTERSTOCK

De laatste jaren wordt in de media steeds vaker aandacht besteedt aan robots die binnenkort het werk uit de handen van werknemers van vlees en bloed zullen trekken. Maar als werkgever weet u natuurlijk dat dit nog wel even zal duren, al zal digitalisering wel onmiskenbaar een steeds grotere rol gaan spelen in recruitment en personeelsbeleid.

Werving en selectie

Als ondernemer en eigenaar van een bedrijf met meerdere personeelsleden is de kans groot dat u één of meerdere HR managers in dienst heeft of dat u gebruik maakt van een extern werving- en selectie (of recruitment) bureau. En bent u een bescheiden mkb-er, dan bent u waarschijnlijk zelf degene die de menselijke maat in de gaten houdt binnen uw onderneming en nieuwe mensen aanstelt. Door het aantrekken van de markt hebben werkgevers en recruiters op dit moment te maken met een zogenaamde ‘kandidaat-gedreven arbeidsmarkt’. Werknemers stellen hogere eisen aan een potentiële werkgever en aan de omgeving waarin zij werken en zoeken steeds meer naar de baan ‘die precies bij hen past’, vooral in segmenten waar schaarste op de arbeidsmarkt heerst. Wilt u als werkgever de meest geschikte kandidaat binnenhalen, dan dient u in veel gevallen dus (veel meer dan tijdens de crisis) een goede presentatie klaar hebben staan die uitlegt waarom mensen bij u aan de slag moeten gaan. Steeds meer werving- en selectiebureaus specialiseren zich in zogenaamde ‘kandidaat belevingen’ en ondersteunen u dan ook graag.

Schaarste op de arbeidsmarkt

Hand in hand met de flink aantrekkende economie in Nederland daalt ook het werkeloosheidscijfer in rap tempo naar het historisch lage niveau van 340.000. In bijvoorbeeld de ICT-sector en de gezondheidszorg is het inmiddels voor bedrijven razend moeilijk om aan geschikte kandidaten te komen. En omdat de markt nu eenmaal langzamer op trends reageert (het blijft tóch mensenwerk) lijkt het nog even te duren voordat de oplossingen hiervoor daadwerkelijk worden geïmplementeerd: investeren in het omscholen van (oudere) werknemers, iets meer betalen dan u eigenlijk van plan was voor een specifieke en gespecialiseerde werknemer en bijvoorbeeld het werven van laatstejaars studenten. Maar durf ook te kijken hoe u als werkgever de werkomgeving en sfeer binnen uw onderneming kunt verbeteren, zodat u minder met uitstroom te maken krijgt.

Houdt werknemers binnenboord

Door de mogelijkheden die digitalisering en de daaraan gekoppelde big data biedt, zullen steeds meer interne HR modellen gebaseerd zijn op bewijs, dat in de vorm van data kant en klaar wordt aangeleverd. Wanneer zijn werknemers het meest productief en wanneer kunnen zij beter een (korte) pauze inlassen bijvoorbeeld? Maar net als de (Amerikaanse) geheime diensten zich geen raad weten met de gigantische hoeveelheid data die zij aan hun burgers onttrekken omdat zij niet de juiste computersnelheid hebben om die te analyseren, is het naast het analyseren van bijvoorbeeld e-mail data, van groot belang dat u uw werknemers de juiste vragen stelt over hoe tevreden zij zijn. Over het algemeen blijkt uit onderzoek dat werknemers vier zaken uiterst belangrijk vinden tijdens hun werkzame uren: dat zij zich verbonden kunnen voelen met collega’s en leidinggevenden, dat zij het gevoel hebben dat hun werk van betekenis is zowel voor henzelf als het bedrijf en dat zij waardering krijgen voor hun geleverde diensten.

Haagse regio biedt kansen

Als ondernemer in Den Haag en omgeving heeft u echter een groot voordeel ten opzichte van ondernemers die op lokaler niveau opereren. Want (jong) talent wil nu eenmaal graag in een dynamische, grootstedelijke omgeving wonen, werken en er eventueel hun kroost laten opgroeien. Zoals u de laatste jaren in Business Haaglanden heeft kunnen lezen, doet de stad haar uiterste best om een ideaal werk- en woonklimaat voor nieuwkomers te creëeren. De dynamiek in de Binckhorst en de Plaspoelpolder, Den Haag Security Delta en de activiteiten van Stichting Den Haag Nieuw Centrum zijn hier goede voorbeelden van. Leg hier dan ook de nadruk op als ondernemer; som de voordelen van wonen en werken in de regio op in uw vacature en plaats deze vooral in media buiten de Randstad.

Denk gender neutraal

De eerste feministische golf dateert weliswaar van de jaren zestig van de vorige eeuw maar het glazen plafond, zeker als het om banen voor hoogopgeleiden gaat, bestaat nog immer. Ook in 2017 zagen een groot aantal lijstjes het licht waaruit bleek dat de dames een stuk minder verdienen en minder uren werken dan de heren. Maar als u zich bedenkt dat inmiddels 62 procent van de instroom op de arbeidsmarkt, als het om hoogopgeleiden gaat, uit vrouwen bestaat, dan is het slechts een kwestie van tijd voordat er een flinke verschuiving gaat plaatsvinden op gebieden waar mannen nu nog dominant zijn. Niet zo vreemd dus dat kortgeleden het zwangerschapsverlof voor partners (dat is dus degene die niet zwanger is geweest en dus niet automatisch een man) is verlengd naar een week. Want zolang wij geen baby’s op sterk water kweken, zullen vrouwen letterlijk de eerste negen maanden zorg ‘dragen’ voor ons nageslacht. Met meer vrouwen in dienst zal dit dan ook impact hebben op het aantal in te vullen werkuren, zowel van de papa’s als de mama’s, die de zorg meer zullen gaan combineren. Een moderne, vooruitstrevende en dus gewilde werkgever speelt hier nu al op in.

To do’s in 2018

To do-lijstjes horen bij  het begin van een nieuw jaar. En als het om HR en werving en selectie gaat hebben wij er alvast eentje voor u gemaakt: Vertel in een vacature waarom u een aantrekkelijke werkgever bent en adverteer met het feit dat u in een dynamische regio opereert. Zoek naar talent op universiteiten en hogescholen én kijk naar het potentieel van uw huidige werknemers. Onderzoek hoe u uw werknemers nog beter aan u kunt binden en denk over de bestaande grenzen van man/vrouw verhoudingen heen. En komt u er zelf niet uit? Schakel dan professionele hulp in van een gerenommeerd werving-en selectiebureau in de regio. Want een goed HR beleid betaalt zich uiteindelijk altijd terug!

Bronnen bij de redactie bekend