Koffieautomaat de centrale plek op de werkplek

Als je precies wilt weten wat er op de werkvloer speelt, en meer, dan is de koffiehoek ‘the place to be’. Rond de koffieautomaat met bakkies troost, Haagse bakkies en luxe koffies passeren werk, privé en nieuwe ideeën de revue. Laurens Kaashoek weet alles van koffieautomaten. Hij is franchiseondernemer van de landelijke keten Fortune Coffee. Zijn regio strekt zich uit van Hoofddorp tot Hoek van Holland, met Den Haag als zwaar middelpunt.

Zelf drinkt Kaashoek zijn koffie zwart. Maar cappuccino is wel de favoriet onder de koffiedrinkers, merkt hij in de regio. Toen Kaashoek vijftien jaar geleden de koffiewereld in stapte, was dat wel anders. Het was nog de tijd van de filterkoffie. Op werkvloeren gaf het gros van de automaten instantkoffie. “Cappuccino was een luxe. Met de komst van de Senseo is een verschuiving ontstaan. Toen kwamen de smaakjes op. Nu hebben de meeste mensen thuis een espressomachine of koffiecups,’’ schetst de expert de ontwikkeling van koffieminnend Nederland. 

“Maar koffie is nog steeds de verbindende factor en de koffieautomaat de plek voor social talk. Het is de  waterput van vroeger waar veel wordt gepraat.’’

Aanspreekpunt

Bedrijven, instellingen, scholen en sportclubs behoren tot de klantenkring van Fortune Coffee. “Klanten kunnen kopen, huren of leasen. Iedere klant heeft één aanspreekpunt nadat de verkoper is geweest. In Den Haag is Rudolf Kaashoek, een neef, de verkoper voor Fortune Coffee.’’ 

Kaashoek kijkt met de klant welke koffieautomaat het beste op de werkvloer past. Wie snelle koffie wil, kiest een instantkoffie-apparaat. Waar meer tijd is kan de populaire bonenmachine komen.

De contactpersoonstelt de automaat correct af voor de klant, pleegt het onderhoud en zorgt ervoor dat er altijd koffie is, zegt Kaashoek. “Het afstellen van de automaat is heel belangrijk. Je kunt de beste bonenkoffie in huis hebben, maar wordt die niet goed bereid, dan smaakt hij nog niet. Alle medewerkers hebben hun baristapapieren. Treedt er een keer een storing op, dan komt dezelfde contactpersoon deze verhelpen. En twee keer per jaar pleegt hij onderhoud aan de automaat.’’

Fair Trade

Koffiebonen komen uit Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Fortune Coffee koopt vrijwel alle producten – koffie, thee, cacao, suiker – Fair Trade in. In Oeganda ondersteunt het bedrijf sinds 2010 een koffieproject. Dat begon met tweehonderd boeren. Onder begeleiding begonnen zij hun eigen koffieplantage. Inmiddels heeft het project tweeduizend deelnemers. 

De Kalimi koffie is een koffiemelange van Fortune die uit het koffieproject komt. Deze is vernoemd naar de weduwe Betty Kalimi. “Zij heeft zeven kinderen en is een van de deelnemers van het project. Ze begon met driehonderd koffieplanten en heeft er nu meer dan duizend. Ze koopt bij en groeit. Haar zoon heeft ook landbouwgrond gekocht en denkt al vooruit. Zo zie je levens veranderen.’’  

Duurzaam

De steun aan het Oegandese project hangt samen met de duurzaamheid die Fortune Coffee nastreeft. Het bedrijf let op de materialen: meer kartonnen dan plastic bekers, roerstaafjes zijn van hout en van afgeschreven machines worden de materialen gescheiden ingeleverd. Het bedrijf maakt weinig kilometers: “Er zit altijd een aanspreekpunt in de buurt.’’ 

In een recente pilot in Den Haag wordt de koffie vanuit een hub aan de rand van de stad in elektrische auto’s naar de klanten in het centrum vervoerd. Zo geeft Kaashoek breed invulling aan wat kwaliteitskoffie is.

www.fortune.nl