Jan Paul Kerkhof opent nieuwe pomp

Nu ook waterstof tanken in Den Haag

Na drie jaar van voorbereiding en een uitgebreide testperiode in oktober, kunnen waterstofrijders nu bij het tankstation van Jan Paul Kerkhof aan de Binckhorstlaan tanken. “Wie een auto heeft die op waterstof rijdt, hoeft niet meer naar Rhoon om bij te tanken.’’

De uitstoot van C0-2 wordt op allerlei manieren aangepakt. Lekker tuffen in je dieseltje of auto met benzinemotor wordt zoveel mogelijk in de ban gedaan. Milieuzones, fiscale beloning voor elektrisch rijden, het zijn een paar voorbeelden van maatregelen die er toe moeten leiden dat steeds meer automobilisten voor een alternatief voor hun diesel kiezen. 

Het beleid werkt. De elektrische auto is bezig aan een serieuze opmars. Tien jaar geleden was dit fenomeen er vooral voor de trendsetters. Nu springen de laadpalen als paddenstoelen uit de grond. 

Groengas is eveneens in opkomst. Het netwerk van pompstations waar deze brandstof kan worden getankt, is de laatste jaren uitgebreid. Een derde alternatief  voor de diesel- en benzineauto is rijden op waterstof.

Tot nog toe rijdt kleine groep automobilisten op waterstof. “Maar als je de mogelijkheid niet hebt om aan waterstof te komen, zal je ook geen auto aanschaffen die op die brandstof rijdt,’’ redeneert Kerkhof.

Mogelijkheid 

Hij biedt nu de mogelijkheid om bij zijn tankstation aan de Binckhorstlaan waterstof te tanken. Hij weet dat de groep rijders nog bescheiden is. “In Nederland rijden op het moment honderdvijftig waterstofauto’s, de meeste zijn van bedrijven. Qua ontwikkeling kan je deze auto vergelijken met de elektrische auto van tien jaar geleden. Die werd toen ook nog niet in massa-productie genomen. Wat betreft de waterstofauto zijn er nu twee fabrikanten die ze in serie-productie maken. Dat zijn Hyundai en Toyota.’’  Kerkhof gelooft dat als er meer waterstofauto’s worden geproduceerd en op de markt komen, er dan meer automobilisten een zullen aanschaffen. Zelf heeft hij drie jaar geleden een auto aangeschaft die op waterstof rijdt. “Een Hyundai ix35,’’ zegt de ondernemer in zijn kantoor boven de tankshop. “Dit jaar heb ik er een tweede bij gekocht, een Hyunadai Nexo. Die is ruimer gebouwd.’’

Pompinstallatie

Kerkhof wil meegaan in de ontwikkeling naar een zero-Co2- emissie. Hij heeft daarom een laadpaal op zijn terrein. Drie jaar geleden opende hij een groengastank. Binnenkort volgt een snellader waarop elektrische rijders in een klein half uurtje 100 kilowatt kunnen laden. En de nieuwste mogelijkheid die Kerkhof automobilisten aan brandstof biedt, is dus de waterstof. De tankinstallatie werd in oktober geplaatst door het Nederlandse bedrijf Resato. “Het neemt wat ruimte in beslag,’’ laat Kerkhof zien. Aan de rand van zijn terrein aan de straatkant, staat de pomp waar automobilisten en vrachtwagenchauffeurs kilo’s waterstof kunnen tanken. Bij de pompinstallatie hoort een grote tank met daarin ruimte voor 300 kilo waterstof. Daarnaast staan drie containers. 

Een container is er om de stof te comprimeren naar de juiste druk die in bars wordt gemeten. Voor vrachtwagens gaat het om 350 bar. Die stof wordt vanuit de compressor naar de container gepompt waar de voorraad waterstof voor vrachtwagens ligt. In de andere container liggen de tanks voor waterstof voor personenauto’s. Automobilisten tanken waterstof gecomprimeerd tot 700 bar. De hogere druk is nodig, omdat automobilisten liever bagageruimte hebben dan een grote tank in hun auto. Maar ze hebben wel voldoende brandstof nodig om vooruit te kunnen, legt Kerkhof uit. “Vrachtwagens hebben natuurlijk veel ruimte. Die kunnen een grote tank plaatsen. Voor personenauto’s is de oplossing de brandstof dan meer te comprimeren.’’

Taxi’s  

Vanuit de containeropslag loopt een slang naar de tankinstallatie. “Taxibedrijf Noot die veel voor de gemeente werkt, heeft 35 taxi’s die op waterstof rijden. Die kunnen nu dichtbij huis tanken.’’ De investering die met de spiksplinternieuwe installatie is gemoeid, ligt op 1,6 miljoen euro. “Tachtig procent daarvan wordt met subsidies betaald; Europese aangevuld met Nederlandse subsidie. Ik heb er zelf 3 ton in geïnvesteerd,’’ zegt Kerkhof. Met daarbij drie jaar voorbereidingstijd: Tekeningen maken, vergunningen aanvragen,  een leverancier vinden en verschillende tests uitvoeren voor de ingebruikname van de pomp. Het zijn allemaal zaken die bij de opening van de geheel nieuwe installatie komen kijken. 

Actieradius

Met 5 of 6 kilo zit de tank van de waterstofwagen vol, weet Kerkhof. Aan de kassa wordt per kilo afgerekend. “Waterstof is niet duurder dan benzine,’’ legt de pomphouder na een snelle rekensom uit. Op een tank kan een op waterstof aangedreven wagen 600 kilometer rijden, zegt Kerkhof. “De actieradius is groter dan van een vol-elektrische auto,’’ zegt Kerkhof die daarmee een voordeel ziet in de waterstofauto. “Ook een voordeel is dat je niet uren hoeft op te laden, maar gewoon tankt.’’

Hij heeft één installatie op zijn terrein staan. Dat is volgens hem voorlopig niet te weinig. “Er rijden in het land honderdvijftig auto’s op waterstof. Maar als wij als land naar nul-emissie gaan, dan rijden we natuurlijk niet alleen met zware accu’s van 700 kilo in elektrische auto’s. Daar komen ook meer waterstofauto’s bij.’’

Het principe

In principe rijdt een waterstofauto ook op elektriciteit, legt de tankeigenaar uit. Een kort scheikundelesje: “Het waterstofgas komt in de brandstofcel samen met zuurstof uit de lucht. Bij het samenvoegen van waterstof en zuurstof komen stroom en water vrij. Daar rijd je op. Het water kan je weer splitsen m.b.v. groene stroom van zonnecellen of windmolens. Zolang er dus regen, zon en wind is kunnen we eeuwig blijven rijden. Dat raakt nooit op. Het betekent dat je altijd kunt autorijden. Bij dit principe ben je niet afhankelijk van grondstofvoorraden die op den duur op raken.’’