10.6 C
Den Haag
vrijdag, april 19, 2024

Het kantoor anno 2017, wat zijn de trends?

Onze edities

tekst: philip fokker

Marc de Vries, Profile Project:

‘We werken bij Project Profile nu al twee jaar met de Oculus Rift. Door het gebruik van deze Augmented Reality-bril kunnen we zelf door ons virtuele ontwerp van een nieuw kantoorinterieur wandelen en de klant natuurlijk ook. Ik vind het waanzinnig om te zien hoe goed dit werkt en het verbaasd mij dat ik de Oculus Rift niet vaker gebruikt zie worden in ons vak. Om een voorbeeld te geven: voor een klant ontwierpen we het interieur van zijn nieuwe lokatie. Het idee was om een open ruimte te creëren maar zijn personeel was nog niet overtuigd van deze oplossing. Na een virtuele tour met de Oculus Rift in hun nieuwe werkruimte, waren bijna alle werknemers overtuigd van het nieuwe ontwerp. Maar ook onze Profile Index draagt bij aan het op maat afleveren van een perfect kantoorinterieur. Voor het inrichten van activiteitsgerelateerde werkplekken is onze Index uitermate geschikt: door middel van webbased survey scan kunnen de activiteiten en wensen van het personeel volledig in kaart worden gebracht. Kortom: Profile Project maakt gebruik van oplossingen waardoor haar klanten nu al kunnen werken in het kantoor van de toekomst!’

Met de komst van het 4g netwerk kan ieder bankje in de Nederlandse openbare ruimte als kantoor dienen. Handig, zeker voor ondernemers die veel buiten de deur zijn. Maar met maar vier maanden mooi weer in dit koude kikkerland is werken vanuit kantoor toch nog steeds de standaard. Wij zetten een aantal trends voor u op een rij.

De scrumruimte & akoestiek

De scrum is uiteraard een term die geleend is uit het rugby: een ruimte binnen kantoor waar personeel kort bij elkaar komt om nieuwe plannen te bedenken. Er zijn verschillende leveranciers in onze regio die scrumruimtes en de daarvoor speciaal ontwikkelde meubels op maat aanbieden. De scrumruimte is een belangrijk onderdeel in het zogenaamde Agile (Engels voor behendig) projectmanagement. De filosofie van deze aanpak luidt: beter met kleine stapjes, succes boeken dan na veel werk een nieuw systeem introduceren en falen. Samenkomen en collega’s in de ogen kunnen kijken is natuurlijk belangrijk voor iedere organisatie. Maar er is vaak genoeg behoefte van personeel om zich in een rustige omgeving op een belangrijke taak te richten. Hiervoor zijn akoestische middelen een uitkomst, vooral in moderne kantoren met veel open ruimtes. In het verleden werden bij het opleveren van geluidsarme plekken op kantoor de middelen die de akoestiek ten goede kwamen weggewerkt. In 2017 treden die echter weer op de voorgrond, met gedurfdere vormen en meer kleurgebruik. Waar de ‘stille’ ruimte vroeger vooral belangrijk was om het geluid te dempen, wordt het nu ook meer als stylingselement toegepast. Kortom: akoestische middelen krijgen een multifunctionele functie doordat deze in meubilair en stylingselementen worden verwerkt.

Open ruimtes en kleurgebruik anno 2017

Ruimtelijkheid is natuurlijk belangrijk in een goede inrichting. Maar de zogenaamde open ruimtes in een kantoor zullen de komende jaren meer worden gevuld met kleine zitjes, vergaderopstellingen en andere ontmoetingselementen. Zo wordt een open bedrijfsvoering en netwerken gestimuleerd. Waren deze plekken voorheen open en steriel, op dit moment zien we dat deze plekken meer met huiselijke elementen worden ingevuld. Hierdoor wordt het open karakter en de communicatiemogelijkheden die een open ruimte met zich meebrengt behouden, maar krijgt toch iedereen zijn eigen plek binnen de gehele open ruimte in een kantoorpand. En net als in de mode zijn ook interieurtrends onderhevig aan een wisseling van kleurgebruik. Dit jaar verliezen zogenaamde harde kleuren terrein op de pastelkleuren in kantoorinrichtingen. De pastelkleuren zijn terug van weggeweest; zacht roze mag weer. Deze zachte kleurtinten worden veelal gecombineerd met klassieke vormen en het gebruik van marmer.

Zitten is het nieuwe roken 

Flexwerken is terrein aan het winnen binnen de kantooromgeving en dit zien we terug in het aanbod van standaardmeubilair. Waar personeel in het verleden meubilair verschoof om verschillende functionaliteiten te combineren, zien we nu dat de werkplekken blijven staan en dat het personeel en de gasten flexibel gebruik kunnen maken van deze vaste opstelling. De meubelfabrikanten spelen hierop in door aan bureaus meerdere functies toe te kennen. Een van de belangrijkste functies van nieuwe bureaus is de mogelijkheid om het werkblad ervan gemakkelijk, pneumatisch of elektrisch, in hoogte te verstellen. En wel zo hoog dat medewerkers er staand achter kunnen werken. Want zitten, zo wijzen verschillende gezondheidstests inmiddels uit, is het nieuwe roken. Klussen waarbij een grote concentratie vereist is kunnen nog steeds het beste zittend worden uitgevoerd, vandaar ook de zitplaatsen die hiervoor in stilte ruimtes wordt vrijgemaakt. Maar het beantwoorden van e-mails, een werkoverleg of telefoneren zijn taken die men gemakkelijk staand of, zelfs nog beter, wandelend kunt uitvoeren. U kent wellicht allemaal de zogenaamde zitballen die in het verleden vooral werden gebruikt door (potentiële) rugpatiënten met een zittend beroep. In 2017 is de keuze uit dynamische zitmeubels echter flink gegroeid en kan gekozen worden uit een groot assortiment bureaustoelen waarbij personeel zelfs, als op een hometrainer, al fietsend zijn werkzaamheden kan uitvoeren.

Waar de vogeltjes fluiten

Maar uiteindelijk blijft kantoorwerk toch binnenwerk. En hoe up to date uw airco systeem ook is, hoeveel dynamische bureaustoelen u ook aanschaft, écht bewegen is toch het beste voor een goede gezondheid. Heeft u meerdere verdiepingen op kantoor? Stimuleer medewerkers dan om de trap te nemen in plaats van de lift, of – het klinkt inderdaad gek maar het werkt wel – vraag hen de toilet op een andere verdieping te gebruiken. Maar ook een blokje om lopen tijdens de lunch zorgt voor extra zuurstofopname en de aanmaak van positieve stofjes die personeel helpen om bij terugkomst weer even extra gas te kunnen geven. Iedere ondernemer zou dit kortom moeten stimuleren, want een gezonde werknemer, die lekker in haar vel zit, is uiteraard ook een productievere werknemer!

Laatste nieuws

Sophie van Gunn en Willem Jan Huizingavan Baker Tilly: ‘Een uitdaging in huidig belastingklimaat ondernemer te zijn’

Het zal de Haagse ondernemer niet verrassen dat de grootste belastingwijzigingen elk jaar op Prinsjesdag worden aangekondigd. Maar ook...

Lees ook..