Haagse Bruckel Reclame is 50 jaar en TROTS

  • geschreven door

Peter Brückel startte zijn reclamebureau 50 jaar geleden. Het was de tijd dat reclame nog wel eens met een ‘k’ werd geschreven. Peter was een grafisch ontwerper met creatieve ideeën en binnen no time was Brückel Reclame een bedrijf met personeel met veel en divers werk. Vijf jaar geleden nam dochter Daphne de zaak over na het vak gedegen te hebben afgekeken van Peter. Typerend en herkenbaar zijn de immer wisselende posters in de etalage van Laan van Meerdervoort 174. Buurtbewoners en bekenden die langs het pand komen, werpen altijd even een blik op de reclame-knipoogjes, linkjes naar actualiteit of tijd van het jaar. Ze amuseren zozeer dat ze twee jaar geleden ten toon werden gesteld in Pulchri.

Kunstenaarsvereniging en galerie Pulchri presenteerde in 2017 een ‘compilatie van creatieve en kunstzinnige uitspattingen in de vorm van 100 affiches’. Daphne: ‘Het was heel bijzonder om daar te hangen, het was de eerste keer dat hier werk uit de reclamewereld werd getoond. Nog fijner was dat het een groot succes was.’ Nu hangt het begrip TROTS in de etalage. Je kunt er van alles bij bedenken. Bijvoorbeeld dat Brückel trots is om na 50 jaar bestaansrecht te hebben als fullservice reclamebureau. 

DIRECTEUR DOCHTER DAPHNE 

Dochter Daphne kwam vijftien jaar geleden in de zaak. De reclamebranche trok haar. Ze had een conservatoriumopleiding voor ballet achter de rug en werkervaring opgedaan in de chiquere Haagse horeca en in de evenementen business. Vader en dochter werkten 10 jaar lang succesvol en prettig samen; vijf jaar geleden (Brückel was 69) liet Peter de zaak achter in handen van Daphne. Peter: ‘In deze branche is het ‘hoort zegt het voort’ en dat zal zo blijven. Brückel heeft inmiddels duizenden klanten bediend, vooral in Haaglanden. Toen ik begon had ik een fotografische zetmachine. Die kan een museum in! Het zijn andere tijden die om een andere aanpak vragen.’

VAN PAPIER EN VIRAL

Daphne: ‘Sociale media zijn natuurlijk van groot belang in de reclame van nu. Maar ook Abri’s en dagbladen zijn nog altijd effectieve reclamedragers. En worden nog altijd affiches, maar ook folders en brochures gemaakt. Soms is het fijn om een stuk papier in handen te hebben. En het is ook lonend om bovenaan te staan bij Google. Maar optimale vindbaarheid mag niet ten koste gaan van klantvertrouwen. We zijn fullservice en verzorgen ook websites, een nieuwe huisstijl en reclame op bus of tram. We zijn een no nonsens reclamebureau: korte lijnen en een duidelijke aanpak kenmerkt ons.’ 

CREATIEF VAKMANSCHAP

Brückel Reclame bedient zo’n 250 klanten, de meeste bedrijven in het MKB in Haaglanden. De vier vaste medewerkers voelen voor Daphne als haar tweede familie. Deadlines halen ze, wat er ook gebeurt. Het team combineert ervaring en ambachtelijke professionaliteit met creativiteit. Een reclamebureau dat een halve eeuw bestaat en zich lekker jong voelt!