TwitterFacebook

Feest aan Zee

Waar Jacobus Pronk 200 jaar geleden het eerste badhuis oprichtte, wordt dit jaar een recordaantal bezoekers verwacht. Het themajaar Feest aan Zee is volop aan de gang op Scheveningen en in Den Haag.

Het festiviteitenprogramma dat invulling geeft aan de viering van 200 jaar badplaats Scheveningen bouwt zich in de loop van het jaar steeds verder op. Intendant van Feest aan Zee, Henk Scholten, wil op Oudejaarsavond terugkijken op een jaar waarin de badplaats Scheveningen en de stad Den Haag zijn versmolten tot een geheel. Den Haag moet als Stad aan Zee een nieuwe aantrekkingskracht uitoefenen op toeristen.

Honderd evenementen

Muziek, kunst en cultuur en sport. Op alle mogelijke manieren wordt met meer dan honderd evenementen en activiteiten het 200-jarig bestaan van de badplaats Scheveningen gevierd. “Tweehonderd ideeën voor activiteiten en evenementen hebben we ontvangen op de oproep die we daarvoor hebben gedaan,’’ zegt Scholten.

De ideeën komen nog binnen, voegt Annemarie Goedvolk, zakelijk leider, toe. Met vrijwel alle voorstelindieners zijn gesprekken gevoerd over de praktische uitvoering ervan. Ruim honderd plannen zijn gehonoreerd. “In sommige weekeinden hebben wel vijf activiteiten plaats,’’ schetst Goedvolk.

Middenin alle drukte hebben Scholten en Goedvolk tijd gevonden voor een gesprek. Dat heeft plaats in hartje Scheveningen, in het iconische Kurhaus. Bij kopjes zwarte koffie en cappuccino gaat het over de activiteiten, de opbouw van het themajaar ‘Feest aan Zee’ en het doel ervan.

Breed

De gemeente wil dat Den Haag nog beter op de (internationale) kaart komt als de stad aan zee. Het 200-jarig bestaan van Scheveningen biedt een ideale mogelijkheid om dat doel te bewerkstelligen. Daarom mag er breed worden uitgepakt met ‘Feest aan Zee’. Het themajaar moet er uiteindelijk toe leiden dat Den Haag zo aantrekkelijk wordt, dat toeristen er het hele jaar graag komen. Ook is het de bedoeling dat stad en strand via Feest aan Zee een geheel wordt en dat na dit jaar ook blijft.

“Om de verbinding tussen strand en stad te maken, moet je zoveel mogelijke mensen direct betrekken,’’ zegt Scholten. Daarmee gaat hij terug naar de basis: de inwoners van de stad. Alle wijktheaters en buurtcentra in Den Haag zijn gevraagd ideeën aan te dragen voor Feest aan Zee.   

Het themajaar werd geopend met een feest gericht op Scheveningers in het Kurhaus. Veertienhonderd bezoekers zijn volgens Goedvolk naar de opening gekomen. En aan enthousiasme geen gebrek: “Een aantal mannen en vrouwen kwam in prachtige klederdracht. Jongeren kwamen ook. Van sommige bezoekers hoorde ik dat ze voor de eerste keer in het Kurhaus waren,’’ aldus Goedvolk.

Energie

Sinds de opening is het voor iedereen feest aan zee. Een van de highlights is het kunstproject Ringen aan Zee. Dit stond in maart centraal, maar is 12 april geëindigd. Goedvolk legt uit: “Elke maand is er een nieuwe start waardoor er weer een nieuwe flow is, nieuwe energie. Maart was de maand van het landschapskunstwerk Ringen aan Zee. April draait rond de opening van het strandseizoen en is de maand van de strandhoreca. De zeilsport staat centraal in juni. Het WK Zeezeilen wordt dan gehouden en in de laatste week van juni beleven we de finish van de Volvo Ocean Race. Maar juni is ook een maand vol bruisende festivals.’’

Door elke maand een nieuwe start te hebben waarbij telkens andere deelnemers het feest bouwen, wil de organisatie de spirit er het hele jaar inhouden.   

Zeilwagen

Het themajaar rust op verschillende pijlers. De historie en ‘stad aan zee’ zijn er twee van. Leerlingen van het ROC Mondriaan bouwen bijvoorbeeld aan een replica van de zeilwagen van Simon Stevin. Die reed in 1602 op zijn constructie met een gangetje van zo’n 40 kilometer per uur over het strand van Scheveningen naar Petten. “Op 12 mei is het in de Keizerstraat, op het strand en de boulevard en in Muzee historisch feest aan zee,’’ zegt Scholten. “De replica van Stevins zeilwagen op wieltjes is dan te zien. Daarnaast worden oude beroepen gedemonstreerd,’’ zegt Scholten.

De pijler Stad aan Zee moet voor de verbinding tussen de stad Den Haag en Scheveningen zorgen.  Het zandsculpturenfestival – van begin juni tot en met eind augustus – aan het Lange Voorhout is daarvan een voorbeeld. Ook besteedt het Haags Historisch Museum in juni in een tentoonstelling aandacht aan 200 jaar badplaats en wordt de speciale uitvoering ‘Ondine’ in de Koninklijke Schouwburg  gegeven. Daarbij komt de orkestbak onder water te staan en de schouwburg wordt aan de buitenzijde omgetoverd tot strandpaviljoen.

De opzet is dat het activiteitenaanbod na het themajaar structureel omhoog gaat, zegt Scholten. “De Lourdeskerk, de kerk naast het Circustheater, biedt bijvoorbeeld twee tot drie weken dans en variété. In de toekomst zien wij graag structureel meer evenementen in deze kerk.’’

Aankleding

Via de aankleding van de stad wordt de verbinding tussen stad en zee  zichtbaar gemaakt. “Twee grote objecten laten zien dat stad en strand een geheel vormen,’’ zegt Goedvolk. “Bij het Kurhaus en bij het Koekamp komen objecten van 5 meter hoog en 12 meter breed, bestaande uit vijf pilaren. ’s Avonds geven ze blauw licht. De objecten zijn bekleed met foto’s van stad en strand. Afhankelijk van de hoek  van waaruit je de pilaren bekijkt, zie je afbeeldingen van de stad of het strand.’’

Vlaggen wapperen al sinds het begin van het themajaar. Sinds april kunnen winkeliers meedoen aan het themajaar en hun etalages in Feest aan Zee-stijl inrichten. Iedere winkelier krijgt een pakket met strandballen en raamstickers met vlaggetjes om de etalages mee te decoreren. Hotels krijgen gratis ansichtkaarten voor hun bezoekers. 

Zo moet het feest een jaar lang de aandacht van het publiek vasthouden en niet als een nachtkaarsje uitgaan. De verwachting is dat stad en strand aan het einde van het jaar 8 procent extra bezoekers hebben ontvangen. Bovendien moet Feest aan Zee leiden tot een structureel groter aanbod van vrijetijdsbesteding en amusement in Den Haag. Dan is Den Haag altijd de stad van het feest aan zee.