De persoonlijke aanpak van Flynth Adviseurs & Accountants

  • geschreven door

Met de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) op komst is het van groot belang dat ondernemers hun organisatie goed onder de loep nemen. Een mooie aanleiding om eens aan te schuiven bij de experts van Flynth Adviseurs en Accountants.

Persoonlijk contact in plaats vanonline-pakket

Fiscalist Piet Hein Haasken bijt het spits af en benadrukt dat ondernemers vaak denken dat ze al hun zaken op orde hebben. Dit strookt echter niet met de (juridische) realiteit: ‘Zorg dat je regelmatig evalueert hoe de verhouding tussen je onderneming en je privésituatie is. Als je onderneming juridisch niet goed in elkaar zit kun je bijvoorbeeld zo maar persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor bepaalde calamiteiten. Maar andersom kan een echtscheiding ook haar weerslag hebben op je bedrijf.’ Fiscalist Marjan Bierhuis vult aan: ‘Ik kom regelmatig situaties tegen waar een bedrijf niet de juiste structuur heeft. Dat gebeurt vooral als mensen online een bv oprichten en niet weten dat ze ook verplicht zijn om daarnaast stukken op te stellen waarin is vastgelegd dat zij bijvoorbeeld salaris uit de bv krijgen. Bij Flynth hebben we hiervoor adviseurs van verschillende disciplines die samen met de ondernemers kunnen kijken of alles wel goed is geregeld.

Multidisciplinaire aanpak

Adviseur arbeidszaken Wilfred de Vreeze heeft gezien hoe in de afgelopen twintig jaar zijn vakgebied steeds gecompliceerder werd: ‘Zo rond de eeuwwisseling zijn we bij Flynth gestart met een multidisciplinaire aanpak in de vorm van een full-servicepakket. In dit pakket hebben wij al onze expertises gebundeld; accountancy, fiscale en juridische dienstverlening, HRM (Human Resource Management), alsmede advisering en begeleiding op het gebied van strategie en bedrijfskunde, subsidies, corporate finance en fusies en overnames. Dat pakket van diensten is ook echt nodig gebleken, want bijvoorbeeld arbeidsrelaties zijn uitermate complex geworden door alle regelgeving, die continu aangepast wordt vanuit Den Haag.’ Haasken ziet deze trend ook: ‘Vooral mkb’ers hebben het steeds lastiger gekregen. Die hebben vaak geen (budgettaire) ruimte voor een HR-afdeling, dus dan regelt de eigenaar vaak zaken zelf. Afgezien van het feit dat het veel tijd kost, kun je als ondernemer dit soort zaken beter aan een expert uitbesteden, want de financiële risico’s die je loopt als arbeidsrelaties niet goed zijn georganiseerd zijn groot.’

Niet repareren maar op tijd regelen

En zo zijn we beland bij het meest heikele punt: de immer veranderende wetgeving in de laatste jaren, De Vreeze komt direct met een treffend voorbeeld: ‘Per 1 januari 2020 moeten ondernemers bijvoorbeeld kunnen aantonen dat ze een (schriftelijk) contract voor onbepaalde tijd met een werknemer hebben. Kunnen ze dit niet, dan moeten ze 5 procent méér WW-premie gaan betalen voor deze medewerker. Bierhuis: ‘Natuurlijk worden ondernemers gewezen op veranderingen in wetgeving. Maar, door tijdsgebrek én omdat het niet hun corebusiness betreft, versloft het implementeren van wetgeving in de eigen organisatie vaak. Wat we nu bij Flynth merken is dat de komende wetgeving wel urgentie creëert doordat de financiële gevolgen op het bordje van de ondernemer komt te liggen. Die urgentie is belangrijk, want je moet zaken op tijd regelen en niet repareren, aangezien dat laatste altijd duurder uitvalt.’ 

Wet Arbeidsmarkt in Balans

De WAB is volgens de aanwezigen ‘reparatiewetgeving’, De Vreeze: ‘Als je naar de tijdslijn kijkt dan zie je dat in 2015 de Wet Werk en Zekerheid werd aangenomen. Die voldeed niet volledig en daar werd vervolgens aan gesleuteld. Op 1 januari 2020 zal de WAB worden aangenomen terwijl er ondertussen ook een commissie [Borstlap, red.] is opgericht, die in opdracht van de overheid kijkt naar de functionaliteit van de regulering van de arbeidsverhoudingen en arbeidswetgeving in Nederland. Als die commissie met een advies komt worden de spelregels over een aantal jaren zeer waarschijnlijk weer aangepast. Men had wellicht beter even kunnen wachten op de uitkomsten. Bierhuis: ‘We zien dus dat de wereld van werk en de regulering van arbeid sneller verandert dan de politiek aanpassingen kan doorvoeren. Daar moet de politiek dus snel stappen maken.’

Reële risico’s voor ondernemers

Als ondernemer wilt u natuurlijk weten waar u risico’s loopt, de mensen van Flynth zetten dit dan ook graag voor u op een rijtje: Haasken: ‘Voor ondernemers die zakendoen met het Verenigd Koninkrijk is door de RVO een Brexit-voucher van € 2.500 beschikbaar gesteld, om de impact van de Brexit voor hun bedrijf in kaart te brengen. Dit biedt ondernemers de uitgelezen mogelijkheid om voor een beperkt bedrag inzicht te krijgen in de impact voor hun bedrijf. Mijn indruk is dat daar nog veel meer gebruik van kan worden gemaakt.’  

Bierhuis: ‘Mijn tip zou zijn: kijk eerst goed naar je bedrijfsstructuur. Past deze (nog) wel bij het type onderneming en de levensfase waarin je je als ondernemer bevindt? Ik bedoel hiermee dat je je website, het pand en merkenrecht bijvoorbeeld niet moet onderbrengen in de bv waar ook het bedrijf daadwerkelijk wordt uitgeoefend. Want in deze bv zit de meeste activiteit, waardoor deze ook het grootste risico loopt om failliet te gaan. Mocht dit gebeuren, dan ben je dus in één keer alles kwijt.’

De Vreeze: ‘Kijk goed naar je contractenhuis. Zit dat ook na 1 januari nog goed in elkaar? Richt je HRM nu al in met het oog op de wetgeving van 2020, bijvoorbeeld met je bepaalde en onbepaalde contracten. Onder de streep zal in 2020 het aanbieden van een onbepaald contract bijvoorbeeld goedkoper zijn dan één of meerdere contracten van bepaalde tijd.’

Risicobeperking is voor u als ondernemer kortom een must. Het loont dan ook om contact op te nemen met een adviseur die u helpt risico’s in kaart te brengen, zodat u zich met een gerust hart kunt richten op uw grootste passie: het ondernemen zelf.