Crisistijd biedt volop kansen!

  • geschreven door

Trendwatcher Adjiedj Bakas over marketing en communicatie in de post-corona economie

In zijn boek ‘Visie & Trends 2020,’ dat in de herfst van 2019 verscheen, voorspelde onze ‘visionair des vaderlands’ (Telegraaf), ‘vooruitblikkoning’ (Volkskrant) en ‘trendwatcher des vaderlands (NRC Handelsblad) al dat 2020 een jaar van ziekte en recessie zou worden. Dat kwam uit. Reden voor ons om hem te interviewen over de post-corona economie.

Vermetel: Leven met Lef

Bakas (56), zegt opgewekt: ”Als je zo hoogbejaard bent als ik, heb je dit allemaal al eens meegemaakt. Ik begon te ondernemen in de crisisjaren ’80. Veel innovatieve ondernemers hebben in dat decennium van crisis heel goed gedraaid. Nieuwe bedrijven als Amazon en Google ontstonden toen.  Ik ook. In mijn biografie Vermetel deel ik al mijn levenslessen met andere ondernemers.De crisis van 2008 heb ik ook meegemaakt. Toen heb ik ook moeten omdenken. Toen ontstonden nieuwe bedrijven als Alibaba en Tencent in China, die nu de wereld veroveren. Toen ik in 2017 werd getroffen door twee hersenbloedingen en halfzijdig verlamd werd, moest ik weer anders gaan opereren. Daar heb ik allemaal van geleerd. En andere ondernemers kunnen nu weer van mij leren. Belangrijkste les: door anders te denken en anders te handelen dan je concurrenten, kom je er. Niet allemaal hetzelfde doen, dat wordt niks. Sommige branches zullen niet overleven. Omscholen en omschakelen kan prima.

Reshoring, rurbanisatie en de portable werkplek

Bakas voorziet een post-corona wereld, waarin verschillende trends samenkomen. Globalisering vertraagt tot Slowbalisering. Global supply chains worden vervangen door kortere, regionale supply chains. Fabrieken keren terug, dat heet Reshoring. In Twente zie je nu al fabrieken terugkeren uit China. De digitale transformatie verloopt nu nog sneller, waardoor je van overal kan werken. De portable werkplek en kantoorwerk van huis uit worden ‘het nieuwe normaal’. Daardoor vertrekt een deel van de stedelingen naar het platteland waar je ruimer, groener en goedkoper kan wonen en toch, dankzij 5G en straks 6G snel digitaal kan werken. Dat heet Rurbanisatie. Ik ben ook verhuisd van Amsterdam naar tuinstad Almere en woon aan de rand van het bos. Mijn lezingen geef ik online via Zoom, Microsoft Teams of andere platformen. Gaat prima, deze week treed ik weer wereldwijd op voor ING, gestreamd vanuit een theater in Hilversum, volgende week op een congres in Zuid-Korea.  

Welke kansen zie je voor ondernemers?

Bakas: ‘Doordat mensen meer thuiswerken en minder op vakantie gaan, klussen ze veel in huis. Er moet een Arbo-verantwoorde werkplek komen, en het huis moet gepimpt om de optimale combinatie van wonen en werken mogelijk te maken. Snellere computers, betere webcams en microfoons zijn niet aan te slepen. Maar er is ook veel werk voor trainers en coaches: we moeten massaal bijscholen of omscholen. Doordat mensen minder geld te  besteden hebben, doen lager geprijsde producten en diensten het beter. Drukken van visitekaartjes etc. is al goedkoop, en kan nog goedkoper worden. Dure designmeubels hoeven niet perse, Ikea of tweedehands kan ook, antieke meubels zijn spotgoedkoop en met een hippe bijdetijdse bekleding zijn ze weer super. De ambachtseconomie draait op volle toeren, de zorgeconomie ook. Doordat de vergrijzing versnelt, komen er steeds meer aanbieders voor de 50+ markt. Meer mensen dan ooit zijn gehandicapt. Ik tuf nu op een driewiel e-bike. Gouden handel. De verkoper kan ze niet aanslepen. Hij is hier ook in een vorige crisis mee gestart. Daarvoor had hij een dansschool.

De zorgsector moet versneld digitaliseren en innoveren. Een ieder die de zorghelden en zorgheksen daarbij kan helpen, heeft gouden tijden. Ook de overheid is een winnaar, maar de overheidsmachinerie functioneert slecht. Iedere interim-manager, trainer, consultant of IT-er die de overheid kan helpen professionaliseren heeft een goede toekomst. De preteconomie krijgt klappen. Maar mensen willen in crisistijden graag vermaakt worden. Het Monopolyspel ontstond in de crisisjaren ’30. De filmindustrie van Hollywood en het Indiase Bollywood ook. Nu zie je dat streamingsdiensten als Netflix gouden tijden beleven. Maar die behoeven allemaal content. Goede content-leveranciers, filmmakers, documentairemakers en hun teams kunnen scoren, want verhalen liggen voor het oprapen.

Hoe moeten ondernemers straks communiceren en marketen?

Webwinkels als Amazon en Ebay groeien en retailers kunnen op die platforms hun spulletjes aanbieden. E-commerce wordt booming. Ken je klanten. Beweeg mee met hun veranderende behoeftes. De plexiglas-samenleving is blijvend. Handen schudden keert niet meer terug. Elkaar business gunnen wordt nog belangrijker. Ga niet mee met de terreur van politieke correctheid. Blijf dicht bij jezelf. Organiseer ook je eigen tegenspraak. Ik heb mensen om mij heen met wie ik heerlijk kan sparren, daardoor  functioneer ik goed. Ben je boos op corona, de crisis of wat anders? Ga ontbozen, mediteren, yoga of bidden. Ontbozen, ontklagen, ontzuren. Lach naar de wereld en de wereld lacht terug. 

De Bakas-boeken zijn te koop in iedere (web)boekhandel. We verloten 10 exemplaren van het boek ‘Visie & Trends 2020’ en 5 exemplaren van het boek ‘Vermetel’. Meedoen aan deze verloting? Mail ons op traffic@business-haaglanden.nl