5HUIZEN EN VASTGOED: EEN VANZELFSPREKENDE COMBINATIE

  • geschreven door

Miloeda Vijfhuizen is een duizendpoot, hands-on, enthousiast, spontaan en bovenal iemand met kennis van haar vak: leegstand- en vastgoedbeheer. In haar kantoor met het roze logo gonst het van de ideeën: hier worden kansen geroken. 5Huizen Leegstandbeheer is 8 jaar geleden opgericht en in 2015 startte Miloeda daarnaast 5Huizen Vastgoedbeheer. Inmiddels zijn de ondernemingen gehuisvest op de Hellingweg nummer 96H, een nieuwe bedrijfsruimte met zicht op de boten in de jachthaven.

Miloeda Vijfhuizen deed in bijna 10 jaar kennis en ervaring van leegstandsbeheer op als medewerker van Bewaakt & Bewoond. In 2013 was de tijd rijp om zelf te gaan ondernemen en 5Huizen Leegstandbeheer was aanvankelijk gevestigd aan het Statenplein. Twee jaar later was Miloeda betrokken bij de transformatie van een kantoor op het Jaagpad aan de Vliet, zij heeft daar ook 3 jaar kantoor gehouden. Hier werden 95 kamers gecreëerd voor internationale studenten en hoewel het pand inmiddels is verkocht, is huurbemiddeling van fully furnished studentenkamers haar specialisatie. 

Een stukje verder staat hotel Centraal ook aan de Vliet en dat is na 80 jaar in handen te zijn geweest van één familie, verkocht door Vijfhuizen. Ze had er zelf voetstappen liggen en de familie vertrouwde Miloeda de verkoop toe. Vijfhuizen merkt dat sommige partijen soms makelaars wantrouwen en liever haar inschakelen voor een aankoop of verkoop. Ondertussen is zij dan natuurlijk ook vastgoedspecialist te noemen aangezien zij een groot netwerk heeft en op de hoogte is van alle ontwikkelingen in het vastgoed.

GEBOREN NETWERKER

Vijfhuizen is een netwerker pur sang. Het jaarlijks terugkerende​ Vastgoedbubbels’ is hier een feestelijk voorbeeld van. Miloeda is 1 van de initiatiefnemers van dit succesvolle en populaire evenement dat elk jaar plaats vindt op de eerste avond van de MIPIM (internationale real estate beurs in Cannes): ‘Ik zie het belang van een goed netwerk én ik hou van een feestje’, glimlacht ze. ‘Afgelopen jaar hosten wij na het cancelen van de beurs zelf,  de enige borrel die alsnog plaats vond en het was fijn om daar toch zestig gasten te mogen ontvangen.’ 

EEN BOSJE SLEUTELS

‘De branche en de eigenaren van (tijdelijk) leegstaand vastgoed zijn veranderd in de loop der jaren. Ik weet nog dat ik gewoon een bak met sleutels van een pand kreeg en verder maar moest kijken hoe ik een tijdelijke invulling moest geven aan dat pand… Nu willen pandeigenaren oplossingen en de verschillende mogelijkheden weten. Wij denken graag mee. Enkele jaren geleden kregen wij een leegstaand pand aan de Noordwal in beheer en het leek ons een perfect pand voor een collectief van kunstenaars: Make It Art Worthy. Van anti-kraak gebruik waren zij binnen een half jaar volwaardige huurders en zij zijn geen uitzondering. Met leegstandbeheer kan je in een kantoor- of schoolgebouw vaak ook, na wat simpele aanpassingen, prima wonen. Niets is fijner dat een gebouw een waardevolle bestemming krijgt met gebruikers die geholpen zijn met een leuke woon- of werkruimte.’

KEURMERK LEEGSTAND

BEHEER

5Huizen Leegstandbeheer heeft het Keurmerk Leegstand Beheer. ‘Dat is zeker geen wassen neus’, aldus Miloeda, ‘Het is van belang dat de bedrijven in onze branche zich houden aan een protocol. Belangrijk is bijvoorbeeld de maximale vergoeding voor een tijdelijke woonruimte. Het verkrijgen van het KLB kost zeker energie en geld, maar het is zeer de moeite waard. Pandeigenaren en gebruikers van leegstaand vastgoed weten hierdoor dat zij met een betrouwbare partij te maken hebben.