TwitterFacebook

Oplossingsgerichte advocaten op de Binckhorst

Transparantie is het sleutelwoord bij Solon Advocaten. Het kantoor is gevestigd in de voormalige Smartgarage aan de Mercuriusweg 1 op de Haagse Binckhorst. Het hele gebouw ademt een open sfeer. “Ons pand is representatief voor onze manier van werken,’’ zegt advocaat Jean-Jacques Budé (48).

Communicatie is in de advocatuur van het grootste belang. Dit is ook de achterliggende gedachte bij de uitvergrote foto met daarop een rustig-kijkende zilverrug gorilla. Bij het binnengaan van het kantoor valt de afbeelding direct op. Budé schetst de achtergrond: “De mevrouw die door Bokito werd aangevallen was verliefd op hem en probeerde dat duidelijk te maken. Bokito dacht dat ze hem zat te sarren. Waar miscommunicatie toe kan leiden is met Bokito wel gebleken; hij heeft haar uiteindelijk aangevallen. Maar iedereen mag in die foto zien wat hij wil. Kracht, rust maar ook dat alfamannetjes-gedrag. Ik vind het zelf overigens gewoon een mooie foto.”

Solon Advocaten stelt de toegankelijkheid voor klanten, voornamelijk ondernemers, als een van de prioriteiten. Budé: “Vaak weten mensen niet precies wat advocaten doen en wat je mag verwachten. Je komt binnen in de bespreekkamer met grote boekenkasten waar je je verhaal mag doen. Wat er daarna gaat gebeuren, blijft vaak een zwarte doos.’’

De aanpak van Solon is anders. Klanten krijgen er openheid:  “Allereerst moeten klanten zich op hun gemak voelen, want dan pas delen zij alle relevante informatie met ons en krijgen we ook te horen wat ze wellicht niet goed hebben gedaan. Transparantie over de aanpak, de juridische manoeuvreerruimte en afspraken over de kosten zijn belangrijk voor een goede terugkoppeling. Dat geldt ook voor het bepalen van het belang, het gezamenlijk stellen van doelen en de strategie. Daar schenken we in het begin dan ook veel aandacht aan. Zo kunnen we ons daarna volledig concentreren op een oplossing.’’

Die filosofie legt het kantoor geen windeieren. Veertien jaar geleden is Solon begonnen met vier man aan de Koninginnegracht in Den Haag. Nu telt het kantoor vijftien medewerkers.

Specialismen

Solon werkt voor ondernemers. Iedere ondernemer heeft wel te maken met arbeidsrecht en dit  is dan ook een specialisme van het advocatenkantoor. De bescherming van intellectuele eigendomsrechten behoort ook tot Solons vakgebied. “Daarnaast zitten we veel in de it-branche. Dataprotectie en privacy-regelgeving spelen daar een belangrijke rol,’’ voegt Budé toe. Bovendien kunnen klanten al het juridische werk aan Solon uitbesteden. “Dan betaal je maandelijks een vast bedrag met als grote voordeel dat onze klanten de post ‘juridische kosten’ in hun begroting kunnen opnemen.’’

Het advocatenkantoor verricht veel preventief juridisch werk en beperkt geschillen en procedures tot het minimum. “Niemand is gebaat bij een lange, dure weg naar de rechter. Maar als het moet, dan procederen we messcherp!”

Overnames

Vandaag de dag begeleidt Solon weer meer overnames dan enkele jaren geleden. “Aandeelhouders bleven door de crisisjaren aan elkaar gebonden. Nu de economische crisis achter ons ligt, durven ze uit elkaar te gaan.’’ Daardoor hebben de advocaten ook veel te maken met ruziesplitsingen. “Bij ruziesplitsingen van aandeelhouders is het zaak snelheid te maken, anders is er weinig te verdelen. Wie in het bedrijf wil blijven, ziet er natuurlijk meer in dan degene die weg wil. Bij ruziesplitsingen spelen veel emoties mee. Mensen maken elkaar allerlei verwijten.’’

Bij Solon besteden de advocaten aandacht aan die emoties. Zo is Budé wel eens gaan fietsen met een ondernemer. Onderweg hebben zij veel gepraat  zonder het over juridische zaken te hebben. Waarom? “Om de klant te begrijpen.’’

Budé wil weten waar de pijn precies zit, zodat hij weet waarom bepaalde oplossingen niet acceptabel zijn. “Iemand kan bijvoorbeeld zeggen: Ik koop hem niet uit voor 5 miljoen, terwijl dat bedrag dan bijvoorbeeld de helft is van de werkelijke waarde. Maar de pijn zit hem erin dat diegene zelf jarenlang de kar heeft getrokken en de ander zich niet als ondernemer heeft gedragen. Dan bestaat het gevoel dat hij moet betalen voor iets wat hij zelf heeft gecreëerd.’’

Begrip

Begrip voor deze gevoelens die diep zitten en een rol van formaat spelen in het leven van de cliënt, is belangrijk. Daarom onderhouden de advocaten in spannende tijden nauw contact met de klanten. Budé: “Ik stuur dan bijvoorbeeld ’s avonds vanaf de bank een appje om te laten weten dat we de zaak onder controle hebben. We zitten er samen in, dus we maken het samen af. Die betrokkenheid is oprecht en intrinsiek. Alle medewerkers van Solon hebben dit gemeen’’.

Gevolg is wel dat de advocaat na afloop van een zaak soms zelf met een leeg gevoel achterblijft. “Het traject is intensief. Ik werk samen met een team van fiscalisten, accountants en met de klant. In die periode heb ik dagelijks veel contact. Als de zaak is afgewikkeld, is er champagne bij de notaris en dan ben ik meestal wel klaar. Maar ik moet er altijd even aan wennen dat het contact van vijf maal daags naar niets gaat. Ik mis de cliënt dan,’’ geeft hij toe.

Van zijn betrokkenheid wil hij echter niets inleveren. Budé vindt het belangrijk mensen ook in voor hen lelijke situaties en lastige tijden goed te helpen, wellicht omdat hij een ervaringsdeskundige is. Toen hij in het verleden een advocatenkantoor verliet, liet hij zich bijstaan door een topadvocaat. Juridisch werd hij uitstekend geholpen met een prachtig resultaat, maar emotionele steun heeft hij toen enorm gemist. Daarom helpt Jean Jacques Budé zijn klanten met hart en ziel en heeft hij dat ook overgebracht op zijn team.

www.solonlegal.nl