TwitterFacebook

Het toverwoord is BENOEMEN

COLUMN, Harrie LamersExpert Verbinder

Ondernemen is vallen en opstaan. Het is misschien cliché, maar het gaat nog altijd op! Als ondernemer ben je continue op zoek naar het vinden van de juiste balans en naar een manier om de juiste keuzes te maken. Na een aantal jaren maak ik zelf nog steeds stappen (meestal in de goede richting). Ik ben er inmiddels achter dat ondernemen eigenlijk hetzelfde is als het leven: leren, vallen, opstaan, leren, groeien en balans houden.

Benoemen

Mijn toverwoord in het netwerken, het aangaan van relaties en het maken van de juiste keuzes is: het benoemen. Ik hoor je al denken: “Harrie, wat bedoel je daar nu mee?” Dat zal ik je vertellen: Het is belangrijk dat je benoemt hoe jij zaken doet en hoe jij erin staat! Dat weet ik inmiddels uit ervaring. Als ik zaken niet duidelijk benoem, is het resultaat nooit wat ik had verwacht, of het hele project gaat niet door. Dat risico loop je als verwachtingen niet worden uitgesproken en je niet hebt aangegeven op wat voor manier jij zaken wenst te doen.

Wat bedoel ik daar precies mee?

Zoals je weet spreek ik veel ondernemers en in tegenstelling tot wat ze je aanvankelijk vertellen, zijn ze lang niet allemaal van het samenwerken. Sommigen zijn namelijk meer van het nemen dan van het geven.

Gelukkig leven we in een vrij land, dus mogen ze dit uiteraard proberen. Het past alleen niet bij mijn stijl van ondernemen. Ik geloof in samenwerken, maar dat kan alleen als er ook samen te delen valt. Dat houdt dus in dat iedereen gecompenseerd moet worden voor zijn of haar inspanningen en dat de ‘liefde niet van één kant komt’.

Een praktijkvoorbeeld

Misschien klinkt het allemaal nog een beetje vaag, daarom zal ik je een voorbeeld uit de praktijk geven. Een tijdje geleden sprak ik een ondernemer die vertelde dat hij had beloofd om een andere ondernemer te helpen om zijn nieuwe product onder de aandacht te brengen. In zijn enthousiasme had hij meteen toegezegd omdat hij de verwachting had dat er voor hem dan ook voordeel te behalen viel. Nou, dat viel dus vies tegen.

Maar, omdat hij het nu eenmaal had beloofd, vroeg hij me of ik misschien niet even wilde helpen door het product offline bij mijn waardevolle netwerk onder de aandacht te brengen. Dus ook in de businessclubs waar ik trouw lid van ben en waar ik hele goede contacten heb.

De persoon in kwestie is een hele goede relatie van mij, die het concept van samenwerken snapt: “voor wat hoort wat”. Maar om die andere ondernemer belangeloos te helpen, zodat ik de volgende op rij zou zijn die hij (indirect) voor zijn karretje zou spannen, daar heb ik voor bedankt. Daar gebruik ik mijn kostbare netwerk niet voor.

Meteen heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn goede relatie duidelijk te maken dat hij er beter aan zou doen om een en ander even te gaan benoemen richting de bewuste ondernemer.  

Benoemen, dat dit niet de manier is waarop hij zaken wilde doen. Benoemen, dat het niet de bedoeling is dat de één zich belangeloos inzet terwijl de ander op zijn lauweren rust.

Mijn relatie is toen onverrichter zake teruggegaan naar de bewuste ondernemer en heeft, zoals ik had geadviseerd alles benoemd. Daarop kwam de spreekwoordelijke ‘aap uit de mouw’. De bewuste ondernemer had door een vervelend voorval geen enkel vertrouwen meer in een ander. Hij vertrouwde mijn relatie dus ook niet. Daar had dus nooit een goede en vruchtbare samenwerking uit kunnen komen.

De moraal

Wees dus alsjeblieft altijd openhartig en benoem de zaken zoals jij ze ziet. Draai er niet omheen, ook al voelt dat vreemd voor een ondernemer. Je wilt immers omzet maken en mooie opdrachten binnenhalen. Luister meer naar je gevoel. Tenslotte weten we allemaal dat dat meestal gelijk heeft. Zit je er een keer naast, zie dat dan maar als een mooi leermoment voor jezelf. Zonder bewustwording geen gevoel tot noodzaak.

Meer hierover weten?

Wil je een keer met mij hierover sparren?
Wil je dat ik even de zaak op scherp zet?
Wil je de gaten in jouw pitch ontdekken?
Wil je leren hoe dit werkt?