TwitterFacebook

Chief Happiness Officer

COLUMN Ronald de Haas

Partner Brydon

Veel gevestigde ondernemers namen al langgeleden afscheid van de traditionele prikklok. Toch moeten velen nog erg wennen aan de nieuwe opvattingen van de afdeling personeelszaken, tegenwoordig Human Resources (HR) geheten.

Het leek allemaal zo eenvoudig: mensen aanstellen die braaf van negen tot vijf uur met een half uur pauze betaald werden, vooral voor hun aanwezigheid.

Tegenwoordig waait er een heel andere wind in human resources land.

Naast de benodigde kwaliteiten voor de functie, kijkt HR vooral naar de mentale gezondheid en de zelfontplooiingsmogelijkheden van de medewerkers. Van de baas wordt verwacht dat hij begrijpt dat een papa-dag tegenwoordig heel gewoon is en dat een dag thuiswerken tijdwinst is.

Werknemers hebben een heel andere opvatting over de invulling van hun werkzame leven. Het kiezen voor werk als levensinvulling en het liefst bij steeds dezelfde werkgever is oude koek.

Steeds vaker wordt gekeken naar de ideale combinatie van werk en vrije tijd. Dat wordt nog versterkt door de vooral in deeltijd werkende partner, waardoor steeds nieuwe tijdskeuzes moeten worden gemaakt.

Los van de actuele talent schaarste in een aantal sectoren, gaat het niet alleen meer om de interessante job, maar veel meer om perspectief, zelfontplooiing en de binding met het bedrijf.

Recente onderzoeken wijzen uit dat de reputatie van de onderneming een van de belangrijkste keuzecriteria is.

Gold in het verleden een auto van de zaak als een doorslaggevend keuze criterium, tegenwoordig wordt liever gekozen voor meer verlof en de eerdergenoemde werk-prive balans.

Zo moet die hardwerkende ondernemer inmiddels vaderschaps- en calamiteitenverlof accepteren, vrijdagmiddagborrels organiseren en in een enkel geval zelfs een “Chief Happiness Officer” in dienst nemen. Op die manier houdt hij zijn mensen aan boord en ontstaat een cultuur waar nieuwe medewerkers graag aansluiten.

Binnen de Brydon bedrijfsovername praktijk, waar we vaak te maken hebben met oudere ondernemers en jonge starters, zien we een fiks dilemma tussen de “oude” traditionele waarden van de ondernemer en de wensen van hedendaagse medewerker.

Voor ons is er veel werk aan de winkel om de ondernemer te begeleiden bij deze veranderingen en hem te helpen bij het vinden van de juiste beoordelingscriteria voor zijn werknemers.